خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • یکشنبه ۱ آذر ۱۳۷۱

 

یکشنبه 1 آذر 1371/ 26 جمادی‌الاول 1413 / 22 نوامبر 1992

 

از خانه به مرکز تولید تجهیزات توانبخشی هلال‌احمر در خیابان ولی‌عصر رفتیم. کارگاه تولید دست و پای مصنوعی برای معلولان و مرکز تربیت و تعلیم نیروی انسانی است. گزارش دادند و فیلمی از یک جانباز که دو دست و یک پای او قطع شده و با دست و پای مصنوعی، کارهای زیادی انجام می‌داد، پخش کردند. از کارگاه‌ها بازدید کردم و با اساتید و تکنسین‌ها و مراجعان مذاکره کردم. سپس مصاحبه داشتم[1] و سخنان کوتاه تشویق‌آمیزی برای کارکنان نمودم.[2] به دفتر رفتم. آقای [سیدعلی] غیوری، [نماینده ولی‌فقیه در سازمان هلال احمر]، در راه با من آمد و برای ساخت مسجد در خرمشهر، سنندج و رودبار استمداد کرد.

آقای [جلیل] بشارتی، [رییس‌دفتر مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری] آمد. گزارش عملکرد دفتر مناطق محروم را داد و برای بودجه مناسب برای سال 1372 استمداد کرد. آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد. برای کارهای پُست و تلگراف و مخابرات استمداد کرد و از کارشکنی‌هایی که در مورد ماهواره و توسعه سریع تلفن می‌شود، شکایت نمود.

آقایان [حسن] فیروزآبادی، [محسن] رضایی و [علی] شهبازی از نیروهای مسلح و آقای [مسعود روغنی] زنجانی، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] آمدند. برای تأمین اضافات بودجه آنها مذاکره شد. بالاخره قرار گذاشتیم از طریق فروش ارزشان یا استقراض، کمبود را در سال‌جاری جبران کنیم.

ظهر مهدی و محسن آمدند. مهدی گزارش سفر به قشم را داد. محسن هم گزارش سفر به قزاقستان، برای بازدید از صنایع اسلحه‌سازی آنها را ارائه کرد. چیز مهمی

نداشته‌اند و از رکود کارخانجات‌شان گفت. عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. چند تبصره بودجه تصویب شد.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة تک نرخی شدن ارز و گزارش مغرضانه [رینالدو] گالیندوپل، [گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بشر در مورد ایران]، به مجمع عمومی سازمان ملل و مسائل جاری کشور و سیاست خارجی و همچنین مسائل شخصی مذاکره کردیم.

 

[1] - آقای هاشمی در این مصاحبه، لزوم توسعه و تجهیز و رسیدگی دولت به این مراکز را مورد تاکید قرار داد و گفت: «اغلب مراجعه‌کنندگان به این مراکز از اقشار نیازمند و کم‌درآمد جامعه هستند که حتی قادر به پرداخت قیمت‌های تعیین‌شده که همراه با سوبسید است، نیستند، لذا باید برای آنان تسهیلاتی فراهم شود که به راحتی بتوانند لوازم مورد نیازشان را با دفترچه بیمه درمانی تهیه کنند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393

[2]- رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393