خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۷۱

سه‌شنبه 1 اردیبهشت 1371 / 17 شوال 1412 / 21 آوریل 1992

 

ساعت نُه صبح به دفترم رسیدم. تا ساعت ده، روزنامه‌های چند روز سفر را مرور کردم. [آقایان علی‌اکبر ولایتی، محمد سعیدی‌کیا و محسن نوربخش]، وزیران امور خارجه، راه و ترابری و امور اقتصادی و دارایی، برای حل مسأله احداث راه‌آهن سرخس ـ مشهد آمدند که در بودجه سال جاری، اعتبار اجرایی ندارد؛ قبول کردم که هزینه آن را از منابع دیگر بپردازم. قرار شد وزیر راه و ترابری اقدام کند، چون سپاه پیمانکار آن است؛ ماشین‌آلات دارد و فعلاً ارز لازم نیست.

[آقای علی اکبر ولایتی]، وزیر امورخارجه، گزارش سفر به کویت و مذاکره با عمانی‌ها، دربارة اعتراض امارات به محدودکردن شارجه‌ای‌ها در ابوموسی را داد. گفت آمریکایی‌ها از طریق سوییس پیغام داده‌اند که می‌خواهند با ایران دربارة مسائل افغانستان به مشاوره بپردازند؛ گفتم جواب پیام را بدهند و نظرات ایران را بگویند. نیازی به مذاکره نیست.

آقای [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] آمد. عازم سفر به پاریس و نیویورک است. برای مذاکرات و مواضع مشورت کرد. آقای جلال طالبانی، [رهبر جبهه میهنی کردستان عراق]، همراه محسن رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] و [احمد] وحیدی، [فرمانده نیروی قدس سپاه] آمدند. برای نیازهای اقتصادی مردم کردستان عراق کمک خواست. گفت کلیه صنایع تعطیل است و کشاورزی در روستاها نیم بند و مردم بیکار و محتاج و کارهای شهر هم فلج است. قرار شد برای راه انداختن کارخانه‌های سیمان و سیگار و پارچه کمک کنیم و محصولات را بخریم و راه‌های مرزی را باز کنیم و آنها مانع عملیات خرابکاری ضدانقلاب ایران شوند. گفت از لحاظ سیاسی هدف‌شان ایجاد عراق یکپارچه دموکراتیک است؛ گفتم اگر چنین باشد، ما هم موافقیم. صراحتاً گفت خواهان استقلال کردستان و حتی خودمختاری نیستند. تفاهم کردیم که برای حاکمیت اپوزیسیون با هدف آزادی و دموکراتیک شدن عراق تلاش شود. نسبت به ترکیه و غربی‌ها هم اظهار بی‌اعتمادی کرد. از شایعه آشتی سوریه و عراق براساس وحدت دو کشور اظهار نگرانی کرد.

آقای [علی آقا] محمدی، [مسئول کمیته بررسی مسائل عراق] آمد. برای برنامه آینده عراق نظر خواست. قرار است مسئول امور عراقی‌ها بشود. فاطی آمد و برای مهدکودک زنان کارمند کمک خواست. عصر شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. در این جلسه، ایجاد «شورای عالی جوانان» و دبیرخانه‌ای برای آن به تصویب رسید