خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۷۴

 

 

چهار‌شنبه 9  اسفند  1374  //9  شوال  1416 // 28 فوریه 1996

 

[آقای سعید العطار]، معاون نخست‏وزیر یمن آمد. گزارشی از وضع‏کشورش داد و از مشکلاتی‏که با عربستان و مصر و اریتره دارند و مشکلات مانده از جنگ داخلی و از پیشرفت‌ها و توفیقات ایران با اعجاب یادکرد و آن‏را الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی عنوان‏کرد. تقاضای وقت خصوصی نمود. سپس پیام عبدالله صالح، رییس‏جمهور یمن را گفت و برای تقویت نیروی دریایی‌شان به منظور مقابله با اریتره در جزیره حنیش[1] و جزایر دیگر  در دریای سرخ کمک خواست و توضیحاتی دربارة این جزایر داد؛ احتمال اینکه اسراییل در پشت جریان اشغال حنیش باشد را مطرح کرد؛ قایق تندرو و سلاح می‌خواهند. گفتم باید قرارداد خرید منعقد کنند. انتظارکمک بلاعوض دارندکه نپذیرفتم. گفتم با مهلت می‌فروشیم. وزیر نفت هم بود؛ برای همکاری نفتی هم استمداد کرد.

[آقای باباابوبکر درامه]، سفیر گامبیا برای تقدیم استوارنامه آمد؛ اولین سفیر این کشور است. [آقای بلگین بایف نورلان]، وزیر نفت قزاقستان آمد. نامه [رئیس‏ جمهورشان]، آقای نظربایف را آورد که خواستار موافقت با تحویل‏گرفتن نفت آنها در شمال و تحویل نفت در جنوب شده است؛ موافقت کردم. خواستار تخفیف در حق ترانزیت شد. مسأله مهمی برای ما و آنها است. فعلاً نفت آنها را در پالایشگاه تهران، برای خودمان تصفیه می‌کنیم، ولی بحث ایجاد خط لوله به جنوب برای آینده مطرح است. آقای میرزاده، [رییس سازمان برنامه و بودجه] آمد و برای تأمین کسری‌های بودجه اجازه گرفت. پیشنهاد جالبی در مورد استفاده ترکیبی از معادن کشور و عناصر موجود در ایران داد.

عصر آقای[عباس واعظ] طبسی، [تؤلیت‏آستان قدس رضوی] آمد. دربارة انتخابات و اراضی موقوفه آستان‌قدس در تهران و طرح‌های عمرانی سرخس و برنامه افتتاح راه‏آهن مشهد- سرخس مذاکره کردیم. در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. شب در دفترم ماندم و به خاطر مسافرت فردا، کارها را تکمیل کردم. شب، برف تندی در بخشی از تهران بارید و امروز هم باران خوبی داشتیم.

 

[1] - «حنیش»، بزرگترین جزیره یمن در دریای سرخ واقع شده است. این جزیره در منطقه‌ای حیاتی‏که از اهمیتی راهبردی و استراتژیکی برخوردار است، قرار دارد و نقشه جغرافیایی آن به‌گونه‌ای که است که سه قاره جهان یعنی آسیا، آفریقا و اروپا را به‌هم پیوند می‌دهد؛ در حقیقت این جزیره از مهم‌ترین مسیرهای ناوبری دریایی در دنیا به‌ شمار می‌رود.