خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۷۴

 دوشنبه 23 مرداد  1374  //16 ربیع‌الاول 1416          14 اگوست 1995

 

برای افتتاح اولین کنگره مدیران تربیت بدنی، به اردوگاه شهید باهنر رفتم. از پیروزی کشتی‏گیرانمان در [المپیک تابستانی آتلانتای] آمریکا  و کسب مقام دوم و طلا گرفتن رسول خادم خوشحال بودند. من در صحبت‌‌هایم، ضمن تشویق ورزش، در این خصوص صحبت زیاد کردم و به تلخی به خُرد‌ه‌گیران به سفر ورزشکاران به آمریکا تاختم[1].

عقد ازدواج دو نفر از کارکنان دفتر و پاسداران را بستم.  آقای [سیدعباس] قائم‏مقامی، نماینده دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران آمد و گزارش سفر به آمریکا را داد؛ تحت‏تأثیر شرایط آنجا قرار گرفته و طرفدار توسعه این‏گونه روابط است. برای دعوت از مدیران یکی از دانشگاه‌های آمریکا اجازه می‌خواست و از آزار‌های بچه‌های [مدرسة] حقانی و دفتر رهبری شکایت داشت.

آقای [محمدعلی] رحمانی، مسئول عقیدتی سیاسی ناجا [= نیروی انتظامی] آمد. گزارش کار داد و برای فعالیت بیشتر بودجه خواست. خاطره‌ای از پیش از انقلاب گفت که برای من اوراقی از سوی آقای [سیدمحمود] دعایی از نجف آورده بوده و اینجا در منزل ما، در جلسه‌‌ای شرکت کرده که من و آقایان [سیدمحمود] طالقانی و [مهدی] بازرگان و .. بودیم. جلسه برای مشورت در خصوص سئوالی بود که آقایان [حسینعلی] منتظری و [عبدالرحیم] ربانی از زندان نموده بودند. رژیم پیشنهاد مصاحبه‌ای با مضامین قابل قبول به آنها داده بوده که به خاطر غیرقابل اعتماد بودن رژیم، با استدلال من، جلسه با پذیرش مصاحبه مخالفت کرد. عصر شورای اقتصاد و شورای عالی مناطق آزاد جلسه با چند مصوبه داشت.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «وقتی در شرایط سیاسی و روحی نابرابر و در خانة دشمن اصلی، نظام مقدس اسلامی و در رقابت‌های بسیار فشرده، با بیش از پنجاه قهرمان برجسته و نیرومند کشتی جهان، فرزندان برومند ایران اسلامی پیروز می‌شوند و پرچم ایران بالاتر از آمریکا قرار می‌گیرد و سرود پُرافتخار جمهوری‏اسلامی که هرکلمه‌اش تیری به‌سینه آمریکاست، نواخته می‌شود، بیانگر واقعیت‌ها و پیشرفت‏های همه‏جانبه، عمیق و گستردهÃ Äنظام جمهوری اسلامی ایران است. به‌رغم مخالفت‌ها و اظهارنظرهای بدون منطق و نسنجیده افراد سطحی‌نگری که می‌توانست روحیة قهرمانان ما را تحت‏تأثیر قراردهد و تضعیف‏کند، کشتی‌گیران پیروز ما با اتکا به‌نفس و قدرت روحی، موفق شدند در شرایطی بدتر از گذشته، با سربلندی پس از 22 سال، این افتخار به‏یادماندنی را در خانه دشمن به‌ارمغان آورند. درحالی‏که آمریکایی‌ها به‏خاطر قدرت‏جسمی و روحی کشتی‌گیران ایرانی با بهانه‌های واهی، جرأت حضور در دور قبلی رقابت‌های کشتی در تهران را نداشتند، جوانان ما رفتند و با سربلندی در خانه آنها جوانمردانه حاضر شدند و شایستگی و قدرت خود را ثابت کردند. با این حرکت‌های غرورآفرین در ماه‌های اخیر، تمام تبلیغات گسترده جهانی برای مخدوش کردن نظام ایران خنثی شد و دنیا دیگر نمی‌تواند، رشد و تکامل و قدرت سازندگی نظام مقدس ما را نادیده بگیرد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.