خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

• دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۷۴

دوشنبه 21 فروردین  1374    |  9 ذیقعده  1415     10 آوریل 1995

به خاطر کم خوابی دیشب، خسته بودم. ساعت نُه صبح به دفترم رفتم. [آقای شیخ مرادُف]، معاون نخست‏وزیر [و وزیر امورخارجه] ترکمنستان آمد. نامه آقای [صفرمراد] نیازُف، [رئیس‏ جمهور ترکمنستان] را آورد که مطابق معمول، گزارش از مسایل مهم و از همکاری با روسیه و مسایل گاز و سفر سوهارتو، [رئیس‏ جمهور اندونزی] به ترکمنستان و.... داده بود. دربارة اهمیت همکاری سه جانبه ایران، اوکراین و ترکمنستان و توسعه همکاری صحبت کردیم.

اعضای شورای عالی حج آمدند. آقای [محمدمحمدی] ری‌شهری، [نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی]، دربارة اقدامات فرهنگی، تحقیقاتی و آموزش حج صحبت کرد. آقای [احمد] پورنجاتی، سیاست‌های حج را گفت. آقای [محمدحسین] رضایی، [رییس سازمان حج و زیارت]، گزارش امور اجرایی را داد. من هم نظراتی برای اصلاح امور دادم.

عصر سلمانی برای اصلاح آمد. از اینکه مشکل ثبت نام دخترش در دانشگاه آزاد اسلامی حل شده، خوشحال است. مصاحبه‌ای با خبرنگاران [رادیو و تلویزیون] هند، به مناسبت سفر آینده‌ام به هند داشتم.[1] سئوالات زیادی را دربارة مسأله کشمیر و فلسطین و رابطه با آمریکا و پاکستان پاسخ دادم. مصاحبه‌ای با صداوسیما، برای نتایج سفر خوزستان داشتم؛ خیلی طول کشید.[2]

[آقای حاجی‏محمد بولیکا]، وزیر امورخارجه برونئی آمد. مذاکرات تشریفاتی بود. از سفر عُمره مراجعت کرده بود. از اینکه کتابخانه آیت‌الله مرعشی[نجفی]، نسب خانواده‌شان به امام حسن(ع) را ثابت کرده است[3]، خوشحال بود.

بعد از نماز مغرب به فرودگاه رفتیم و به سوی مشهد پرواز کردیم. خانواده و جمعی از بستگان، وزرا و معاونان همراه بودند. در فرودگاه مشهد، استقبال رسمی بود. به زیارت حرم رفتم. شام در سالن اجتماعات خوردیم و دیروقت خوابیدم.

[1] - آقای هاشمی در این مصاحبه در پاسخ به سؤالی دربارة مقابله با فشار آمریکا و وضعیت موجود در روابط دو کشور گفت: «ما نگرانی از فشار آمریکا نداریم. پیش از انقلاب و بعد از انقلاب، همیشه روابط‌مان با آمریکا خصمانه بوده. پیش از انقلاب، یعنی مردم نه دولت قبل از انقلاب. آمریکا هم در این مدت هر چه توانسته، خصمانه نسبت به ما عمل کرده و ما اگر نگرانی داشتیم، خودمان به‌فکر علاج می‌افتادیم و می‌توانستیم این تیرگی روابط را علاج کنیم؛ چون ما مایل نیستیم و دلیلی نیست که با آمریکا همکاری بکنیم و این یک سیاست انتخابی است.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.

[2] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: « من آ‏ن‏روز که می خواستم از آبادان بیایم، به خلبان هلی‏کوپتر گفتم که مرا از روی اروند عبور بدهدکه آن طرف عراق را هم ببینم. از خرمشهرتا قسمتی از اروندکنار را از روی اروند پرواز کردیم.آن طرف وضع عراق را دیدم؛ مثل اینکه خاک مُرده به منطقه فاو ریخته‏اند. نخل‏ها خشک شده، زمین‏ها شور شده، یک آدم به چشم نمی‏خورد، گویا ورود مردم به آنجا اصلاً ممنوع است. همه چیز ویران است و این طرف، همه در تحرک؛ بین نخل‏ها آدم می‏بیند، مردم ساختمان‏های خوب، سیمانی و آجری و فلزی چند طبقه بین همین نخل‏ها ساخته اند. در جزیره مینو، در اروندکنار، انصافاً خدا خوب جزای ظالم متجاوز را داده است و ما مردم‏مان هم خودشان حق‏شان راگرفته اند. ما باید تشکرکنیم از این امنیتی که در استان درست کرده‌اند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.

[3] - آیت‏الله‏العظمی سیدشهاب‏الدین مرعشی‏نجفی، یکی از مراجع تقلید معاصر شیعه، در علم انساب سرآمد بود و می‏توانست نسب سادات را با دقت مشخص کند. علم انساب، از تعیین نسب مردم و روش‏های تحقیق آن سخن می‏گوید و هدف آن، پیشگیری از خطا در تعیین نسب اشخاص است. مرحوم آیت‏اللّه مرعشی نجفی، با احیای کتاب‏های اصیل نسب‏شناسی، در بازسازی این دانش با جدیت کوشید و علم انساب شیعی به همت ایشان حیاتÃ Äدوباره یافت. ایشان کتاب «کشف الإرتیاب فی ترجمة صاحب لباب الأنساب و الأعقاب و الألقاب» را به رشته تحریر درآورد.  این اثر به عنوان مقدمه لباب الأنساب بیهقی نگاشته شده و آقای محمدرضا عطایی، ترجمه فارسی آن را در پایان کتاب «مهاجران آل ابوطالب» آورده است. این اثر در واقع فهرست‏واره و کارنامه‏ای از نسب‏شناسی اسلامی است. آیت‏الله مرعشی نجفی، از اقوام پدری بانو عفت مرعشی، همسر آیت‏الله هاشمی بودند.