خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۷۴

سه‌شنبه 17  بهمن  1374  //16  رمضان  1416                    6 فوریه 1996

 

از نیروی‏انتظامی، فرماندهان‏نواحی آمدند. آقای [رضا] سیف‌اللهی، [فرمانده نیروی‏انتظامی] گزارش سمینار و روش‏عملکرد نیرو در مبارزه با قاچاق و شرارت‌ها و آمادگی برای حفظ امنیت انتخابات را داد. من هم از خدمات‏شان تشکر کردم و برحفظ بی‏طرفی در انتخابات و جدیت بیشتر در مبارزه با قاچاق تأکید کردم[1]. آقای [بهمن] طاهریان، سفیر جدیدمان در برزیل برای خداحافظی و کسب نظر آمد. قبلاً در نیجریه بوده؛ به خاطر ابتلای همسرش به مالاریا، محل خدمتش  را عوض‏کرده‌اند. گزارشی از وضع نیجریه داد. مدعی است، حکومت‌های آنجا از ده‌ها سال پیش تاکنون، دست‏نشانده انگلیس‌اند. همچنین امکانات فراوان برزیل را برای همکاری توضیح داد. فرزندش مشکل قطع نخاعی دارد که در اثر بمباران بعثی‌ها، فلج شده است.

دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور] آمد. در مورد مسایل مورد بحث در خصوص شبهات قانونی در حرکت خدمتگزاران [=کارگزاران] سازندگی در انتخابات، برای رفع اشکال، بحث شد. عصر برای مراسم اعطای جوایز به کتاب‌های برگزیدة سال، به تالار وحدت رفتیم. آقای میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] گزارش داد. من هم صحبت تشویق‌آمیز داشتم[2] و جوایز را دادم. آقای ریاضی از حفاظت اطلاعات [ارتش] آمد و برای وام خرید خانه استمداد کرد. افطار، خانواده‌های چندشهیدداده، در محل باشگاه نهاد میهمانم بودند. پس از نماز و افطار، آقای [محمدحسن] رحیمیان، [رییس بنیاد شهید] و من دربارة ارزش‌های شهدا و بازماندگان آنها صحبت کردیم.[3]

 به خانه آمدم.آقایان [محسن] رضایی، [فرمانده‏کل سپاه] و [علی] شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی] آمدند و از آثار اختلافات انتخابات که از ناحیه اعلام حضور خدمتگزاران [کارگزاران سازندگی] پیش‏آمده و ابهاماتی که در مردم و نیروهای حزب‌اللهی به وجود آورده و احتمال وجود اختلاف بین من و رهبری اظهارنگرانی کردند. با توضیحاتی که دادم، راحت شدند. سپس مشکلات خودشان را در ارتباط با ستادکل [نیروهای مسلح] و ستاد ارتش بیان کردند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در تمام انتخابات آزاد دنیا که تبلور مشارکت مردم در امور و صحنه آشکار رقابت‌های سیاسی مبتنی بر تعصب‌ها، آرمان‏ها و حیثیت‌های گروهی و اجتماعی است، در مقاطعی وضع ویژه‌ای به وجود می‌آید. از این رو نقش نیروی انتظامی در این برهه مورد توجه و اهمیت خاصی است. در جمهوری اسلامی که تلاش جهت ایجاد فضایی کاملا ً آزاد و مناسب برای برخورد سالم اندیشه‌ها و افکار، به ‌منظور انتخاب اصلح، محور قرار گرفته است، حفظ امنیت و آرامش، همانند انتخابات گذشته اولویت دارد. همچنین مبارزه با قاچاق کالا که بخشی از سیاست دولت جهت حمایت از اقتصاد کشور است، همواره باید با هوشیاری بیشتری دنبال شود. در این شرایط که دشمنان خارجی، با همکاری عوامل داخلی خود و سردمداران شبکه‌های فاسد بین‌المللی، قصد ضربه‌زدن به اقتصاد کشور را دارند، مقابله جدی و قاطع با آنان ضرورت دارد. امنیت پایدار و ملموس کنونی در مرزهای جمهوری اسلامی ایران، به‌رغم وجود بحران در برخی کشورهای منطقه، قابل تحسین است. به برکت ایجاد و حفظ امنیت و آرامش در نقاط مرزی کشور، اجرای عظیم‌ترین و مهم‏ترین طرح‌های اقتصادی در این‏گونه مناطق امکان‌پذیر شده است. ایجاد بازارچه‌های مرزی و اجرای 14 طرح کشت و صنعت و حضور نیروهای متخصص و فعال در حاشیه مرزها که در واقع عمران و آبادانی و بهترین نوع مرزبانی است، نشان دیگری از استحکام امنیت در جمهوری اسلامی ایران است. حضور هوشیارانه نیروی انتظامی در مرزهای کشور، در کنار اقدام‌های عمرانی دولت، سد محکمی در برابر بدخواهان نظام اسلامی ایجاد کرده است که هیچ‏کس نمی‌تواند منکر شود. مبارزه قاطع با سوداگران مرگ و قاچاق مواد مخدر، حرکتی موفق برای از بین بردن ریشه‌های فساد و تباهی در کشور است. با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران، برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر که نسل جوان و کوشای جوامع بشری را تهدید می‌کند، یک اقدام خداپسندانه، انسانی و مورد تحسین جهانی است.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «توده مردم و محققان و دانشمندان کشور، به ‌انقلاب و نظام بسیار علاقه‌مندند و آنها که با  فشارهای نابخردانه، درصدد هستند که نگذارند انقلاب به‌ اهداف خود دست یابد، مأیوس شده‌اند. امروز ما شاهد تألیف، ترجمه و نوآوری‏هایی در کشور هستیم که می‌تواند گامی به ‌جلو در تاریخ علمی کشور محسوب شود و وظیفه ما فراهم‏آوردن فضایی معنوی و ابزار مادی برای اندیشمندان است و اهل علم نیز باید اندوخته‌های خود را از فرزندان اجتماع دریغ نکنند و علم و دانش خود را در اختیار آنان بگذارند. خوشبختانه قرآن که اصیل‌ترین سند زندگی اجتماعی است، مشوق ما در این زمینه است و استعداد مردم ما نیز در این مسیر کارساز است. در این زمینه، تقویت دانشگاه‌ها و آموزش در کشور، یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های دولت است. برای تقویت این بخش، هرگونه امکاناتی را گذاشته‌ایم و امروز می‌بینیم، دانشگاه‌های ایران گام‌های جدی برداشته‌اند و به‌ خوبی مقاطع عالی تخصصی و فوق‏تخصصی را در رشته‌های جدید دنیا پُر می‌کنند و وسعت حضور دانشجویان به ‌اندازه‌ای است که برخی نگران فراهم‏آوردن شغل در آینده برای آنها هستند. در این میان، یکی از بخش‏های با ارزش ما، تربیت محققان و مؤلفان عالیقدری است که اندوخته‌های خود را در اختیار دیگران بگذارند و برنامه امروز تجلیل از آنان در همین زمینه است که من این تجلیل را کافی نمی‌دانم و با برنامه‌هایی که داریم، مسایل مادی سدی، برای آنان در این بخش نخواهد بود.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[3] - رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.