خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۳۰ دی ۱۳۷۴

شنبه 30 دی 1374  //28  شعبان  1416   //      20 ژوئن 1996

 

[آقای عیسی عبدالکافی]، وزیر کشاورزی لیبی و هیأت همراه آمدند. عبایی هم بر دوش داشت. گفت تحت تأثیر پیشرفت صنعت و عمران ایران قرار گرفته. سفری به تبریز داشته و از صنایع کشاورزی ، تراکتورسازی، کمباین‏سازی و پمپ سازی بازدید کرده است. توضیحاتی از طرح مهم نهرالصناعی [بزرگترین رودخانة مصنوعی] لیبی داد و صحبت‌ها دربارة دوستی و همکاری‌ها بود.

[آقای ویکرا راتنا]، وزیر تجارت سریلانکا آمد. گفت شورشیان تامیل را تا قدری سرکوب کرده‌اند و شهر جافنا  را از دست‏شان گرفته‌اند و به خاطر بازشدن مرزهایشان برای اعضای دیگر سارک [= اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا]، در ساخت کالایی برای امکان مبادله و همکاری در تجارت کائوچو و چای، احتیاج به همکاری ایران دارند.

تیمسار [رضا] سیف‌اللهی، [فرمانده نیروی انتظامی] و تیمسار [محسن] انصاری، جانشین [ناجا] آمدند. گزارشی از کارهای ناجا  و اهمیت مبارزه با قاچاق موادمخدر و آمادگی برای برگزاری انتخابات دادند. مسئولان برگزاری مراسم دهه فجر آمدند و برنامه کاری برای برگزاری دهه فجر را دادند.  من هم صحبت مفصلی برای محتوای مراسم دادم و اشاره به دستاوردهای انقلاب کردم[1].

عصر [آقای غلامرضا باقری مقدم]، سفیرمان در ترکمنستان آمد. از توجهات خاص رییس‏جمهور ترکمنستان به ایران و احترام فوق‌العاده نسبت به من خبر داد و از اظهارات ستایش‏انگیزش در جلسه رسمی و بین‌المللی با حضور سفرا و شخصیت‌های بین‌المللی، اظهار تعجب کرد و خواست برای رفع مشکلات غذایی و دارویی، آرد و سیب‏زمینی کمکش کنم.

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. برای دادن تسهیلات و اجازه‌های خاص به وزارت نفت، جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا و مسأله لو رفتن کامیون‌های حامل تجهیزات نظامی ایران در ترکیه که عازم سوریه و لبنان بوده‌اند که برای یافتن راه‏حل مطرح شد، تصمیم‌گیری کردیم.

بعد از شام به خانه آمدم. محمدتقی، کارگرمان در نوق آمد. گزارش آنجا را داد و گفت بعد از پیدا شدن جسد فرزند شهید مفقودش، فرماندهان سپاه به نوق آمدند و تازه فهمیده که فرزندش، فرمانده گردان 410 بوده است. گفت یک میلیون و هفتصد هزار تومان هزینه مراسم کرده که من ششصد هزار تومان کمکش کردم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با توجه به ‌استحکام و ثبات پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و ابعاد گسترده چشمگیرسازندگی و پیشرفت‏های‏گوناگون کشور در تمام زمینه‌ها پس از پیروزی انقلاب‏اسلامی، باید تلاش‏کرد با انعکاس واقعیت‌ها و آشناکردن هرچه بیشتر نسل جوان با ماهیت و روح انقلاب، ویژگی مردمی بودن این نهضت مقدس را حفظ و تقویت کرد. انقلاب اسلامی ایران که در نوع خود تحولی چشمگیر در عصر حاضر محسوب می‌شود، در مقطعی از زمان شکل گرفت که بسیاری از ناظران جهانی، تبلیغات وسیع و دامنه‌داری را مبنی بر فرارسیدن عصر انزوای دین و آغاز دوران رابطه فردی انسان با مذهب شروع کرده بودند؛ لذا برنامه‌ریزی اصولی و مؤثر تبلیغاتی در ایام دهه فجر، برای تبیین دستاوردهای شگفت این انقلاب برای جهانیان یک ضرورت است.  هجده سال جهاد و تلاش در مسیر هدف‏های انقلاب و کسب دستاوردهای تازه و عمیق، نظام جمهوری اسلامی ایران را برای افکار عمومی جهان، بیشتر روشن ساخته است، به‏گونه‌ای که امروز در کانون دشمنی و اعمال سیاست‌های خصمانه علیه ایران، یعنی آمریکا، صاحب‌نظران و شخصیت‌های مؤثر آن اعتراف می‌کنند، انقلاب اسلامی پایدار است و نمی‌توان به‌ اصل آن خدشه وارد کرد. تمام تلاش مخالفان ایران اسلامی، در جهت تضعیف و انحراف از اصول و آرمان‏هایÃ Äانقلاب متمرکز شده است. بنابراین همه محافل تبلیغی و فرهنگی، وظیفه دارند با استفاده از شیوه‌های قرآنی و تقویت هوشیاری و آگاهی آحاد جامعه، از این انقلاب الهی و استقلال و آزادی خود حفاظت کنند. به برکت این انقلاب شکوهمند، ایران امروز به ‌لحاظ نظامی، مقتدرترین کشور منطقه و از جنبه‌های توسعه و سازندگی، یکی از پیشتازترین کشورهای جهان است و به‌ اعتراف همه صاحب‌نظران و آگاهان داخلی و بین‌المللی، عمران و سازندگی و برنامه انجام شده برای استحکام بنیان اقتصاد کشور، از دوران حاکمیت قاجاریه تا امروز، در تاریخ بی‌سابقه بوده است. توسعه علوم فنی و تکنولوژی، رشد تولید و شکل گرفتن جامعه براساس معیارهای اسلامی، استقلال ایران اسلامی‏را غیرقابل‏انکار کرده و قدرت برنامه‌ریزی اجرای طرح‌های مهم و پیچیدة این نظام مقدس را - حتی برای عنودترین دشمنان مردم انقلابی ما- اثبات کرده است. دهه مبارک فجر، زمان مناسبی است که باید با یادآوری خاطرات ارزشمند به جامعه و پرهیز از برخوردهای خطی و گروهی و جلوگیری از اعمال نفوذهای بی‌مورد، شرایطی فراهم کرد که تمام آحاد جامعه احساس کنند، در این جشن شکوهمند ملی و اسلامی و در حفاظت از این نعمت بزرگ الهی که در سایه حرکت الهی امام راحل (ره) ایجاد شده و به رهبری مقام معظم رهبری ادامه یافته است، شریک‌اند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.