خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۷۴

سه‌شنبه 19 دی 1374  //17  شعبان  1416   //        9 ژوئن 1996

 

[آقای اکبر امینیان]، سفیر جدیدمان در گرجستان، برای خداحافظی و کسب نظر در موارد همکاری‌ها آمد. آقای [ابولفضل] توکلی[بینا، مشاور رئیس‏ جمهور در امور اصناف] آمد. در مورد صادرات و قیمت ارز مطالبی داشت. آقایان ولایتی، [وزیرامورخارجه] و آقازاده، [وزیرنفت] و واعظی، [معاون وزیرامورخارجه]، برای مسایل مربوط به نفت دریای خزر و کیفیت برخورد با شرکت‌‌های نفتی خارجی و دولت‌های ساحلی [خلیج فارس] آمدند و پیشنهادهایی داشتند؛ مذاکره وتصمیم‌گیری کردیم. آقای آقازاده، در مورد لوله‏گاز ترکمنستان و صدور گاز به ترکیه و نخجوان صحبت کرد و آقای ولایتی در مورد سفر به فرانسه، برای تشییع‏جنازه [فرانسوا] میتران[1] و سفر به پاکستان و هند.

آقای [مرتضی] الویری، [دبیر شورای عالی مناطق آزاد] آمد. در مورد مناطق آزاد و اجازه ورودکالا بیش از سقف مشخص و محدوده آزاد قشم و انتخابات صحبت داشت و پیامی از سوی آیت‏الله منتظری، برای کمک به آقای سیدمرتضی شیرازی که اخیراً بازداشت شده، آورده بود.

دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور] آمد. گزارش سفر به هرمزگان را داد و برای شروع کار ساخت سد جگین[2] برای جاسک اجازه گرفت و دربارة انتخابات مجلس صحبت شد.

عصر کارهای دفتر را انجام دادم. شب شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه با چند مصوبه داشت؛ منجمله تصویب اساسنامه دانشکده اصول‏دین و نیز حل مشکل محصلان مدرسه شهید شاه‏آبادی.

 

 

[1] - فرانسوا میتِران (۱۹۱۶ ۱۹۹۶)، سیاستمدار اهل فرانسه، بیست و یکمین رییس‌جمهور فرانسه بود. او به مدت چهارده سال - از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۵ میلادی - این مقام را در اختیار داشت. میتران، نخستین کسی بود که به نمایندگی از حزب سوسیالیست فرانسه به مقام ریاست‌جمهوری رسید. فرانسوا میتران در ۸ ژانویه ۱۹۹۶ در سن ۷۹ سالگی بر اثر سرطان پروستات درگذشت.

[2] - سد جگین به منظور تأمین سالانه 35 میلیون مترمکعب آب برای 4500 هکتار اراضی پایین دست سد و تأمین سالانه 14میلیون و 500 هزار متر مکعب آب آشامیدنی برای بندر جاسک آغاز شد. این سد از نوع بتن غلتکی و ارتفاع آن78 متر، طول تاج 253 متر و ارتفاع مخزن آن 67 متر است. حجم مخزن این سد که در سال 1385 به بهره برداری رسید،300  میلیون متر مکعب است.