خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

• یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۷۴

یکشنبه 16 مهر 1374  //12 جمادی الاول 1416   //   8 اکتبر 1995

مطابق معمول، صبحانه را همراه با اعضای خانواده خوردیم. گزارش‌ها را خواندم و با همراهی شهردار به سوی فرودگاه رفتیم و به سوی فیلیپین پرواز کردیم. در این چند روز، سئوالات زیادی از وضع اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و در مورد حدود مالکیت‌ها و آزادی‌ها نمودم. در حال فاصله گرفتن از کمونیسم‌اند، ولی هنوز مالکیت زمین و صنایع و معادن و حمل و نقل و خیلی چیزهای دیگر، در انحصار دولت است. در موارد تولیدات و بهره‌وری و آمارهای‏کلان، جواب‌های دقیقی دریافت نکردم. اسم و عنوان شهرداری، متناسب با اختیارات زیاد حکومت‌های محلی نیست.

در فیلیپین، چند نفر از وزیران و معاونان رییس‏جمهور و ایرانیان، در فرودگاه به استقبال آمده بودند، ولی مراسم بعداً در کاخ انجام شد. وزیر انرژی که به عنوان همراه من تعیین شده، به خاطر یک اشتباه که خیال کرده مایلم سفیر خودمان در ماشین من باشد، در ماشین سوار نشد و عملاً تا محل اقامت، از گرفتن توضیحات مورد نظرم محروم ماندم. محل اقامت، هتل بزرگ و معروف مانیل است. همه میهمانان عالی‌رتبه را اینجا پذیرایی می‌کنند؛ در طبقه آخر که مشرف به دریا و بندر بزرگ مانیل و بسیار باصفاست. در طبقه ما استخر تمیزی هم هست. ناهار را به صورت خانوادگی و سلف‏سرویس خوردیم.

عصر به کاخ ریاست‏جمهوری رفتیم. به‏ خاطر باران، مراسم سان در سالن سرپوشیده، همراه با نواختن توپ انجام شد. سپس جلسه مذاکرات محدود و مذاکرات رسمی دور میز با حضور چندین وزیر داشتیم. موضوعات مذاکره، از پیش توسط وزرا کامل شده بود. تفاهم‏نامه‌ها را آماده کرده بودند و مذاکرات، برای توضیح و تأیید بود. سپس تفاهم‏نامه‌ها امضا شد؛ دربارة نفت و پرورش میگو و تجارت سیب و موز و کارخانه فروکروم، مزرعه کشاورزی و دامداری و کود فسفات و قرارداد سه جانبه ترکمنستان، ایران و فیلیپین، برای حمل و نقل. به هتل برگشتیم. ساعتی تلویزیون تماشا کردم. چهل و شش‏کانال تلویزیون را می‌شود گرفت که عمدتاً شرقی است. چند کانال غربی هم بود. از ماهواره استفاده می‌شود.

برای شام به کاخ ریاست‏جمهوری رفتیم. ابتدا در یک جلسه فامیلی با حضور همسر و دختر [آقای فیدل راموس]، رییس‏جمهور فیلیپین و عفت و فاطی و فائزه و مهدی و یاسر و مریم و اعظم و علی، مقداری دربارة خانواده و شغل‌ها صحبت کردیم. مراسم ضیافت مردانه و زنانه جداگانه بود. سر میز شام، او و من سخنرانی داشتیم. غذاها از ماهی و سبزیجات تهیه شده بود. سالن مجللی دارند. آن را خانم اکینو[1] ساخته که اکنون نماینده مجلس است و متهم به سوءاستفاده در دادگاه.

[1] - خانم کرازون اکینو (۱۹۳۳ - ۲۰۰۹)، سیاستمدار فیلیپینی و از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ میلادی، رییس جمهور آن کشور بود. آکینو شهرت خود را از همسرش بنینو آکینو داشت که در سال ۱۹۸۳ هنگامی که به قصد ورود به رقابت‌های انتخاباتی از مهاجرت پا به خاک کشورش گذاشت، در فرودگاه مانیل از سوی مأموران فردیناند مارکوس کشته شد.