خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۷۴

جمعه 10  شهریور 1374  //5 ربیع‌الثانی 1416   //1 سپتامبر 1995

 

برای اقامه جمعه به دانشگاه تهران رفتیم[1]. محسن و یاسر با کاظم [مرعشی] هم آمدند. به آقای [جواد] مقصودی، گفتم عسل برایمان بیاورد. قبل از انقلاب، یک کندوی عسل در خانه داشتیم. من که به زندان رفتم، آقای مقصودی کندوی ما را برده بود و معمولاً سالیانه مقداری عسل می‌دهند.

ظهر بعضی بچه‌ها جمع بودند. فاطی و علی، چین هستند و فائزه با بچه‌هایش به اروپا رفته است. فاطی اطلاع داده که ضدانقلاب در چین، تبلیغات زیادی علیه انقلاب دارد. با محسن دربارة نیازهای طرح آبیاری تحت‏فشار و نیز مذاکرات چینی‌ها با بانک‏مرکزی در خصوص قرارداد متروی‏تهران و اختلاف‏نظرها صحبت‏کردیم. عصر، صدیقه‏همشیره با پسرش کاظم آمدند.

شب آقای محسن رضایی، [فرمانده کل سپاه]، اطلاع داد که امروز با [آقای عیسی کلانتری]، وزیرکشاورزی، برای شروع کار مزارعی که برای پنج هزار نفر از عشایر یاغی و متواری که اخیراً تسلیم شده‌اند، درنظرگرفته شده است، به مناطق دورافتاده جیرفت رفته‌اند؛ سپاه پیگیری می‌کند. برای امنیت منطقه و برای سالم‏سازی زندگی آنها، کار مهمی است.

 

[1] - در بخشی از خطبه دوم آمده است: «اطراف خودمان را می‌بینید، تقریباً همه جا گرفتار ناامنی است. عراق را با حوادث اخیرش متلاطم‌تر از گذشته ‌می‌بینیم. کردستان عراق را با حضور بیشتر آمریکایی‏ها، با نگرانی بیشتری نسبت ‌به قبل باید توجه داشت. در ترکیه، باز در بخش جنوب شرقی مشکلات امنیتی‌وجود دارد. در آذربایجان و ارمنستان و گرجستان هم مطلع هستیدکه چه وضعی است. در تاجیکستان و افغانستان، وضع تأسف‌بار است. متأسفانه‌در پاکستان نیز مسایل کراچی، ناامنی‏هایی به وجود آورده و بدتر از همه جنوب‌ایران است که گرچه آرام است، اما در حقیقت اشغال آمریکایی‏هاست؛ ده‏ها کشتی جنگی و ابزار پیشرفته‌ جنگی با گستاخی تمام و به ‌بهانه‌های واهی، این منطقه را اشغال کردند که ‌هیچ‌کس امنیت ندارد. کسانی که برای رضای خدا و برای خدمت به ‌مردم اینجا نیامده‌اند، بلکه چیزی جز منافع نامشروع خودشان، آنها را به ‌اینجا نیاورده است. ما از یک‌طرف با دیدن این همه ناامنی در اطراف، باید ارزش و اهمیت این آرامشی را که ‌در کشورمان هست، بدانیم و این نعمت خدا را همیشه ‌سپاس ‌بگذاریم وÃ Äتشکرکنیم و از طرفی باید همه همت و تلاش و نیرویمان را به کار ببریم تا بتوانیم به ‌سایر مسلمان‏هایی که گرفتاری‌دارند، کمک کنیم تا خداوند به‌آنها هم توفیق بدهد،کشورشان را از این جریانات ‌نادرست نجات دهند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، خطبه‏های جمعه سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.