خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۷۳

یکشنبه 22 خرداد 1373 //2 محرم 1415 // 12 ژوئن 1994

 

در گزارش‌ها داغ شدن مسأله کره شمالی و موضع‌گیری‌های چین به نفع کره، در مقابل مثلث آمریکا، ژاپن و کره جنوبی و نقض آتش‌بس و ادامه جنگ یمن است. مدیران سازمان حفاظت محیط زیست آمدند. دکتر [هادی] منافی گزارش داد. من هم صحبت رضایت‌بخشی برایشان کردم.[1]

آقایان زنجانی، [رییس سازمان برنامه و بودجه] و دکتر طبیبیان آمدند. گزارش وضع دریافت دهک‌های ده‌گانه اقشار جامعه را دادند که نشان بهتر شدن سطح درآمدها است؛ نسبت به سال 1367، هم قدر مطلق و هم لیست‌ها، به نفع طبقات محروم تغییر یافته و نیز کیفیت برخورداری از سوابق زندگی، خیلی بهتر شده است. پیشنهادهایی دربارة اصلاح وضع ارز داشتند که ناتمام ماند.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. دربارة پرداخت ریال ارزهای تعهدی فاینانس، قرار شد به قیمت ارز شناور حساب شود و از این طریق، حدود یک‌هزار میلیارد تومان به نفع خزانه تصمیم‌گیری شد؛ منتها با تسهیلاتی برای مصرف‌کنندگان.

شب میهمان آیت‌الله خامنهای بودم. از سفر به کهکیلویه و پیشرفت استان و تصمیمات جدید راضی بودند، ولی خیلی خسته شدند. دربارة وام مصر و وضع جزیره قشم و عفو جاسوس آلمانی و بررسی وضع دهک‌ها و مسأله قمه‌زنی صحبت و تصمیم‌گیری‌های خوبی داشتیم. دیر وقت به خانه رسیدم.

 

[1] - ایشان، حفظ محیط زیست و استفاده مناسب‌تر از منابع حیاتی طبیعت را یکی از وظایف مهم انسان عصر صنعت و تکنولوژی دانست و لزوم آگاهی مردم، انضباط مدیران و جدیت سازمان محیط زیست را در پاسداری از منابع زیست محیطی، مورد تأکید قرار داد. آقای هاشمی، با ابراز تأسف از بی‌توجهی برخی به آثار سوء تخریب عوامل زیست محیطی در کشور، توسعه آموزش همگانی و تلاش برای ایجاد فرهنگ عمومی و تکلیف درونی را در افراد برای حفط محیط‌زیست در کمک به رفع این مشکل مهم دانست. در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ادامه این روند زندگی انسان و سایر موجوداتی را که استفاده از محیط سالم حق مسلم آنهاست با خطر جدی مواجه خواهد کرد. ایجاد صنایع و توسعه صنعتی نباید با تخریب منابع محیط زیست صورت گیرد و اهمیت پاسداری از منابع طبیعی و خدادادی در طرح‌های صنعتی باید همواره در اولویت اول مورد توجه قرار گیرد تا آینده و توسعه پایدار فدای زندگی حال نشود. استفاده از ابزار تبلیغاتی و هنری روز، از جمله فیلم، کتاب، عکس و قطعه‌های نمایشی کوتاه و به کارگیری روش‌های عامه فهم، برای حفظ محیط زیست ضروری است. با مطالعه و برنامه‌ریزی متمرکز و با استفاده از روش‌های علمی و همکاری با سایر مراکز ذیربط، طرح‌های جامعی را برای رفع بلاتکلیفی استفاده از مناطقی که به نحوی در قلمرو مسئولیت این سازمان قرار دارد، فراهم کنید و با پرهیز از افراط و تفریط و در چارچوب قانون و مقررات در انجام وظایف خود کوشا باشید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.