خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۶ فروردین ۱۳۷۳

شنبه 6 فروردین 1373 13 شوال 1414 // 26 مارس 1994

 

ساعت ده‌ونیم صبح به دفترم رفتم. کار کمی داشتم و وقت ملاقات هم نگذاشته بودند. با مدیران دفتر، ملاقات کوتاهی در حد احوال‌پرسی و تشویق و قبول پیشنهادشان دربارة کم‌کردن کارهای من داشتم. سلمانی برای اصلاح آمد؛ دو هزار تومان، عیدی به او دادم.

عصر اعضای هیأت دولت، برای دیدار عیدآمدند. هر یک تعریف کوتاهی از سفر ایام عید داشتند؛ معمولاً اظهارنظری راجع به منطقه مورد سفر که در بعضی موارد، منجر به اتخاذ تصمیمات هم شد؛ از قبیل استفاده بهتر از دریاچه پریشان شیراز و ضرورت تعطیل‌نشدن مراکز تاریخی، تفریحی و فرهنگی در ایام تعطیل برای بازدید مسافران که معلوم شد در شهرهای شیراز و اصفهان، روزهای تعطیل آن مراکز هم تعطیل‌اند.

آقای [غلامرضا] آقازاده، [وزیر نفت]، از ژنو تلفنی اطلاع داد که عربستان سعودی با تک‌روی خود، تصمیم را برای اوپک مشکل کرده است؛ با اینکه همه اعضا، با کم‌کردن تولید نفت، برای اصلاح قیمت از چهار تا شش درصد، موافق‌اند و سایر دولتهای تولیدکننده نفتِ غیرعضو اوپک هم رسماً اعلان کردهاند که سیصد هزار بشکه در روز، از تولید خود کم می‌کنند، عربستان مخالفت میکند؛ شاید به دستور آمریکا و یا به خاطر ایذاء ایران. تلفنی با آیت‌الله خامنهای در مشهد، در این باره مذاکره کردم و با دکتر ولایتی هم مذاکره کردیم؛ به نتیجهای نرسیدیم.

شب به خانه آمدم. مهدی و فرشته و فائزه و بچههایش و حمید [لاهوتی]، برای شام و آخرشب هم اخوی محمد و خانوادهاش آمدند.

تقویمی که تا دیروز خاطرات را در آن نوشته بودم، به خوبی این تقویم نبود، لذا از امروز تقویم را عوض کردم. سررسید قبلی، جا برای نوشتن خاطرات روز جمعه، کم داشت؛ باید چند صفحه گذشته را دوباره بنویسم.