خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۷۳

شنبه 20 فروردین 1373 27 شوال 1414 // 9 آوریل 1994

 

دکتر ولایتی آمد و گزارش سفر به پنج کشور آفریقایی را داد. گفت آنها خواهان همکاری بیشتر اقتصادی و تسلیحاتی هستند. هر جا که نمایشگاه عرضه کالاهای ایرانی برقرار شده، استقبال مردم بسیار خوب بوده است. خواستار سفر من به آفریقا شد.

تیمسار [منصور] ستاری، [فرمانده نیروی هوایی ارتش] آمد. اوضاع نهاجا و وضع آمادگی دفاعی و فعال‌کردن بسیاری از هواپیماهای عراقی و پیشرفت صنایع هواپیماسازی را گفت.

[علی‌بن‌خلیفه‌آل‌حتمی]، رییس مجلس قطر آمد. عوام است و حرف عادی را هم با اشکال میزند؛ مذاکرات تشریفاتی بود. [محمدصالح باسندوه]، وزیر امور خارجه یمن آمد و مشکلات اقتصادی و سیاسی کشورش، از جمله اخلال عربستان در سیاست یمن و مشکلات اختلافات رییس‌جمهور و معاونش را توضیح داد و تقاضای کمک ایران را داشت. دکتر ولایتی جداگانه گفت، هم کمک تسلیحاتی و هم اقتصادی میخواهند.

سفیر جدیدمان در سیرالئون برای خداحافظی و نظرخواهی آمد. گزارش کارهای جهاد و مدارس طلبگی را گفت. دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد. گفتم سخنگویی دولت را فعال کند. از اظهارات آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیرکشور] در مورد ماهواره انتقاد داشت.[1]

عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دکتر ولایتی، تقاضای بعضی کشورهای آفریقایی برای خرید سلاح را مطرح کرد. اصل کلی فروش را تصویب کردیم که مورد به مورد، باید در شورای عالی امنیت تصویب شود. دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، گزارش سفر سوریه و خبر سفر گروه‌های فلسطینی به لیبی را داد. سپس دربارة حج و عربستان مذاکره شد. سرشب با دکتر روحانی دربارة سمت ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک [ریاست‌جمهوری]، برای آقای [عبدالله] نوری مذاکره کردیم. ساعت نه‌ونیم شب به خانه آمدم.

 

 

[1] - آقای بشارتی، روز 15 فروردین 1373 در یک کنفرانس خبری، ضمن اعلام برنامه‌های وزارت کشور، گفته بود: «در سال جدید با کسانی که از آنتن‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، برخورد خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که فرهنگ اسلامی ما با این ماهواره‌ها که سمبل بی‌نظمی و تبلیغ ارزش‌های ضدفرهنگی است، آلوده و یا مخدوش شود. در دو ماه آینده، هیچ کدام از آنتن‌ها بر روی بام‌ها مشاهده نخواهد شد و این مسأله در هیأت دولت هم مطرح و بر مبارزه با آن تأکید شده است. مبارزه با ماهواره‌ها نیاز به قانون ندارد و وظیفه ماست، همان‌طور که با اراذل و اوباش و مفاسد اجتماعی مبارزه می‌کنیم، با این مسأله هم مقابله بکنیم.»

منبع: روزنامه کیهان، شماره 15027، صفحه 3