خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۷۳

 شنبه 31 اردیبهشت 1373 //10 ذیحجه 1414 // 21 می 1994

 

 همراه عفت و فاطی و سعید و بچهها و یاسر، به ساختمان در حال احداثِ مرکز تحقیقات پلیمری، واقع در منطقه چیتگر رفتیم. آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] و مدیران دیگر و محققان توضیحات دادند. از چند طرح به نتیجه رسیده که به آنجا آورده بودند و همچنین از پایلوت تحقیقاتی و لایههای سبک کاغذی لانه زنبوری، آغشته به مواد پلیمری و مواد حفظ بخار زمین، برای صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و سپر پلیمری ماشینهای سواری و محصولات کاربردی در پزشکی و جراحی و دندان و چند طرح دیگر بازدید کردیم. ضمناً از پشت بام ساختمان، مراکز تحقیقاتی و آموزشی دیگر موجود در اطراف آن را دیدیم. منطقه نظامی چیتگر [در غرب تهران]، میدان تیر ارتش است و خود من هم قبل از انقلاب در [سال 1342]، هنگام سربازی دو ماهة زورکی، در همین میدان، تمرین تیراندازی کردم و از پادگان باغ‌شاه سابق، [واقع در مرکز شهر تهران] تا اینجا پیاده با کوله‌پشتی آمدم.

سپس به منطقه هلیجرد [کرج] رفتیم و شهرک تحقیقاتی [کاوش][1] در دست احداث توسط آقای میرزاده را دیدیم. منطقه خوبی است؛ قطعه‌بندی و جدول‌کشی و درختکاری شده است. با استفاده از آب چند چشمه کوچک، منطقه وسیعی را درختکاری کرده‌اند.[2]

ناهار به هتل واریان در ساحل سد کرج رفتیم. این هتل مصادره شده و سپس آتش گرفته و منهدم شده است. سپس بابت بخشی از طلبهای سازمان بازنشستگی از دولت، به این سازمان واگذار شده است. آن‌ها بازسازی کرده‌اند و بناست به زودی مورد بهرهبرداری قرار بگیرد؛ منظره بسیار زیبایی دارد. بعد از ناهار و نماز، قهرمانان اسکی و کایت، نمایش دادند. با قایقی روی دریاچه سد گردش کردیم. گزارش کاملی از شرایط سد و برنامههای تفریحی و ورزشی و مستحدثات وسیع اطراف آن داده شد؛ برایم تازگی داشت.

 به خانه آمدیم. شب، عفت و فاطی برای مراسم بله‌برون ازدواج فرزند صدیقه همشیره با صبیه آقای صدوقی رفتند.

 

[1] - عملیات احداث شهرک تحقیات و فناوری کاوش، در کیلومتر 65 بزرگراه تهران - قزوین در سال 1370 شروع شد و اراضی آن برای استقرار چهارده مرکز تحقیقاتی و پژوهشی واگذار گردید. زیرساخت‌های این شهرک شامل معابر، شبکه آب، برق، مخابرات و فاضلاب اجرا شد و تعدادی از مراکز تحقیقاتی در آن فعال گردیدند. طرح جامع شهرک، بازنگری شده و برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی در پنچ گروه فناوری خودرو، نانو الکترونیک، نانو تکنولوژی مواد، بیوتکنولوژی مواد و نانوتکنولوژی در مصالح ساختمانی برنامه ریزی شده است. در سال 1384 بر اساس مصوبه هیأت وزیران وقت، مالکیت و حق انتفاع شهرک، به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید.

[2] - آقای هاشمی، پس از بازدید طرح احداث شهرک تحقیقاتی کاوش گفت: «من این مجموعه را که دیدم، خیلی خوشم آمد. فکر را بسیار عالی می‌بینم. نقطه‌ای که انتخاب شده، خیلی خوب است؛ شاید بهترین نقطه انتخاب شده است. آینده را هم می‌توان تابناک پیش‌بینی کرد. مؤسسات فرهنگی، تحقیقاتی، آموزشی اینجا جمع بشوند، یک فضای کاملاً علمی و تحقیقاتی بوجود بیاید، شاید یکی از نقطه‌های مهم کشور حساب بشود. خیلی عجله نکنید که به واسطه کمی امکانات و اعتبارات، افرادی یا ارگان‌هایی بگیرند، یک وقت کاربرد آن عوض شود. بالاخره می‌آیند و می‌بینند، یک باقیات‌الصالحات حسابی خواهد بود و سال‌های آینده ارزش این مرکز معلوم خواهد شد. طرح هم خیلی خوب طراحی شده و خیابان‌بندی به نظرم جالب آمد. به نظرم کارهای اساسی جنگل‌کاری تمام شده و با همین مقدار آبی که الان دارید، می‌توانید یک فضای مطلوب و خوبی داشته باشید. فکر می‌کنم چشمه‌هایی که دارید، برای آینده هم شما را بی‌نیاز کند. چنانچه توسعه پیدا کند و آب بیشتری بخواهد، از مسیر لوله گرفته خواهد شد. البته طرح و اعتبار سد طالقان تصویب شده و مصرف عمده آب آن از همین خط لوله خواهد بود که حتماً شهرک از آب آن بهره‌مند خواهد شد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.