خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۷۳

سهشنبه 30 فروردین 1373 // 7 ذیقعده 1414 // 19 آوریل 1994

 

 مدیران وزارت جهاد سازندگی آمدند. آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهاد سازندگی]، گزارش عملکرد جهاد در بخشهای مختلف را داد و من از خدمات ارزنده جهاد قدردانی کردم و به تداوم حمایتهای همه جانبه اطمینان دادم.[1] عقد ازدواج برادر یکی از پاسدارانم را بستم.

[آقای اوتای پیم‌چای‌چون]، وزیر بازرگانی تایلند آمد. رییس کمیسیون مشترک دو کشور است؛ مسأله مهمی نداشت. ملاقات به تشریفات و حرفهای متداول، از وضع کامبوج ونظایر آن گذشت. شورای عالی مناطق آزاد جلسه داشت. آییننامهها را تصویب کردیم.

 ظهر با آقای [آندریاس] پاپاندرئو، نخست‌وزیر یونان، تلفنی مذاکره کردیم. در راه سفر به آمریکا، در ایرلند بود. دربارة بوسنی و تجاوزات صربها به گوراژده و عدم اقدام به موقع شورای امنیت مذاکره کردیم. از یونان، به خاطر نزدیکی به منطقه و به خاطر ریاست دورهای جامعه اروپا، خواستم که فعالتر شوند. گفت در آمریکا هم مسأله را پیگیری میکنند. نظر ایران را در مورد فدراسیون بوسنی خواست؛ گفتم هر چه خود مردم تصمیم بگیرند، ما تأیید میکنیم.

عصر دکتر عادلی آمد و برای شرکت در اجلاس صندوق بینالمللی پول، در مورد مسایلی مشورت کرد و گلههایی از تک‌روی آقای محمدخان داشت. خبر امضای نهایی پالیرسن آلمان را داد و با تغییر وقت کار بانکها، ابراز مخالفت کرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. دربارة سیاست اعزام دانشجو به خارج بحث کردیم و تصمیماتی گرفتیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جهاد سازندگی، ضرورتی بود که به طور خودجوش، با هدف محرومیت‌زدایی و جبران عقب‌ماندگی‌های کشور به وجود آید. موفقیت‌های این جهاد در عرصه‌های مختلف سازندگی کشور، مرهون فداکاری و تلاش نیروهای مخلصی است که در دوران انقلاب اسلامی به‌ویژه دفاع مقدس، خدمات باارزشی در ابعاد مختلف انجام دادند و تجربه‌های موفقی کسب کردند که این تجربه‌ها برای آینده کار مسئولان این وزارتخانه بسیار ارزشمند خواهد بود. مدیران و نیروهای کارآمد و با تجربه کشور به ویژه وزارت جهاد سازندگی، باید با دلگرمی و اطمینان به‌طرح‌های سازنده خود در بخش‌های مختلف ادامه دهند. دستاوردهای جهاد سازندگی در بخش‌های جنگل و مرتع، شیلات، امور دام، عمران و صنایع روستایی، (ترویج و آموزش و مشارکت در طرح‌های بزرگ صنعتی از جمله ساخت سد، بندر و سیلو، یکی از افتخارات نظام اسلامی است. ایجاد تحول در امور اساسی و روزمره مردم بویژه در مناطق روستایی و محروم، از جمله اقدامات ارزشمند جهاد سازندگی است. جهاد سازندگی، باید در بخش‌های صنایع تبدیلی و علوفه و دام، تلاش بیشتری انجام دهد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.