خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۷۳

 

چهارشنبه 24 فروردین 1373 // 1 ذیقعده 1414 13 آوریل 1994

 

 آقای [سیدمحمدعلی] ایازی از قم آمد. از تغییر مسئولان دفتر تبلیغات [اسلامی قم] ناراحت بود. گزارش کار مجموعه کلید قرآن و تفسیر راهنما را داد. جوایز تفسیر راهنما را که به مناسبت کتاب اول سال شدن گرفته بود، به ایشان دادم که در بین همکارانشان تقسیم کند.

[آقای احمد مینات بالکان]، سفیر جدید ترکیه، برای تقدیم استوارنامه آمد. نوشته مفصلی داشت که خواند؛ اکثر مسائل فیمابین را خوب تحلیل کرده بود. آقای [حمید] میرزاده،
[معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد و جمع‌بندی تقاضاها و کمک
های سفر لرستان را آورد؛ در مجموع حدود ششصد میلیون تومان است. سپس مهندس [میرحسین] موسوی، [مشاور سیاسی رییس‌جمهور] و دکتر [محمد] فرهادی، [رییس سازمان انتقال خون]، ملحق شدند و برای موسسه تحقیقاتی نوبنیادشان، پس از ارائه گزارش کار، کمک گرفتند.

آقای [مرتضی] محمدخان، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] آمد. برای شرکت در اجتماع سالانه بانک جهانی، عازم نیویورک است؛ ضمن ارائه گزارش کار، سیاست ایران را در مورد کیفیت برخورد با موضوع وام بانک جهانی پرسید که جواب گرفت. تذکر دادم که در ارتباط با رییس بانک مرکزی، مراعات مقررات را بکند؛ اخیراً دکتر عادلی، از این جهت شکایت دارد.

مهندس [مصطفی] هاشمی‌طبا، [رییس سازمان تربیت‌بدنی] آمد. گزارش اقدامات و سیاستهای جدید در مورد ورزش را داد. از دادستان کل شکایت داشت. در مورد کیفیت گرفتن بخشی از زمین ورزش و از بی‌نظمی و بی‌سیاستی دوران قبل گفت.

آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. دربارة مسائل امنیتی روزنامه سلام، مجله ایران‌فردا[1] و کارهای عمومی کشور، طرحهای مهم و استفاده از منابع خارجی و بازجویی گروه نیک اختر[2] صحبت شد.

عصر در هیأت دولت دوباره نرخ سود بانکها مطرح شد. قرار شد مثل سال گذشته باشد. علیرغم اصرار بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ سود سپردهها و تسهیلات.

 

[1] - روزنامه سلام به مدیریت آقای سیدمحمدموسوی‌خویینی‌ها و ماهنامه ایران‌فردا، به مدیریت آقای عزت‌الله سحابی منتشر می‌شد. هر دوی این نشریات، رویکرد انتقادی و تخریبی علیه دولت سازندگی داشتند، اما انتشار آنها بدون مانعی تا پایان دوره سازندگی ادامه داشت.

[2] - کورش نیک‌اختر، در 12 بهمن 1372، هنگام سخنرانی آقای هاشمی در مرقد امام خمینی (ره)، با شلیک گلوله، اقدام به سوءقصد کرد. او در دادگاه به اعدام محکوم شد، اما آقای هاشمی در پاسخ به نامه ندامت، او را بخشید.