خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۳

سهشنبه 20 اردیبهشت 1373 //28 ذیقعده 1414 // 10 می 1994

مدیران و مسئولان مدارس استعدادهای درخشان آمدند. آقای [جواد] اژهای گزارش داد و من تشویق‌شان کردم.[1] زوجی از کارکنان نهاد آمدند. عقد ازدواج‌شان را خواندم.

آقای [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری] آمد. گزارش سفر به پاکستان و بلغارستان و گرفتن پروژه راهسازی در پاکستان را داد. راجع به طرحهای مهم بخش راه گفت.

دکتر حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور]، برای امور جاری، مالی، ساختمانی و فرهنگی آمد. اعضای شورای اجتماعی زنان [نهاد ریاست‌جمهوری] آمدند. گزارش کار دادند و برای بهتر شدن وضعیت استمداد کردند؛ برای کارشان سردرگماند.

عصر جمعی از اساتید دانشگاه و نویسندگان کشور کویت آمدند. از کمکهای ما در زمان اشغال کویت تشکر داشتند و از وضع منطقه و افق آینده، سئوالاتی مطرح کردند.[2]

شورای عالی اداری جلسه داشت؛ مصوبه مهمی نداشتیم. تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم و مقداری از گزارش‌ها راجع به استان گیلان را برای سفرم خواندم.

 

 

[1] - آقای هاشمی، از استعدادهای درخشان، به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین ذخایر تاریخ یک کشور و نعمتی الهی در وجود انسان‌ها نام برد و گفت: «در صورتی که زمینه رشد و شکوفایی بهتر برای این استعدادها فراهم شود، آثار و نتایج آن نیز مضاعف شده، آینده علمی و مدیریتی کشور را تضمین خواهد کرد. دانشمند متعهد و پایبند به‌اصول اخلاقی و معنوی، همچون خورشیدی است که نه تنها نسل حاضر، بلکه نسل‌های آینده نیز از آثار وجودی وی بهره می‌برند.» ایشان با ابراز خرسندی از افزایش جذب استعدادهای درخشان در سال‌های اخیر، به‌ویژه در مناطق محروم و دورافتاده کشور و با تأکید بر لزوم رسیدگی بیشتر به استعدادهای این مناطق اظهار داشت: «فراهم کردن زمینه رشد و تربیت انسان‌های مستعد و درخشان در مناطق محروم کشور، تحولی بزرگ در محیط زندگی و خانواده آنان ایجاد می‌کند و این استعدادها، می‌توانند برای سایر جوانان و نسل آینده ساز کشور الگو و نمونه باشند و حرکت کاروان کمال انسانی را سرعت بیشتری بخشند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - ایشان در پاسخ به سئوال یکی از نویسندگان کویتی، در مورد اوضاع کشور ایران گفت: «آینده ایران برای ما بسیار روشن است. با صبر و تلاش مردم خوب و همت مسئولان دلسوز کشورمان، اقدامات اساسی و زیربنایی مهمی پس از پایان جنگ تحمیلی انجام داده‌ایم که در هیچ‌یک از مقاطع تاریخ ایران سابقه نداشته است. اکنون بسیاری از مواد اولیه صنایع، اعم از فلزات و پتروشیمی در داخل تولید می‌شود و پروژه‌های بزرگ صنعتی از مراحل تحقیق تا انجام با مصالح و نیروهای متخصص داخلی در حال انجام است و شما در جریان اطفای چاه‌های نفت کویت، از نزدیک شاهد دانش و مهارت متخصصان ایران در این زمینه بودید. آقای هاشمی، با اشاره به‌مشکلاتی که منطقه، به ویژه پس از جنگ خلیج‌فارس با آن مواجه است، سودجویی آمریکا و برخی کشورهای عربی را از شرایط موجود، برای توجیه حضور نامشروعشان در منطقه متذکر شد و از ایجاد شرایط سخت زندگی برای مردم
عراق، تبلیغات سوء برای معرفی ایران به‌عنوان دشمن کشورهای منطقه، ایجاد جو بی‌اعتمادی به منظور فروش سلاح و ادوات نظامی کشورهای غربی و جنجال‌آفرینی با تجدید مسائل فرعی و اختلاف‌برانگیز در منطقه، به عنوان آثار منفی جنگ خلیج‌فارس نام برد و افزود: «اگر منافع ملت‌های منطقه و نه قدرت‌های جهانی، در همکاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس محور قرار گیرد و مسائل در جو صمیمی و همکاری متقابل مورد بررسی واقع شود، شرایط نابسامان حاکم بر منطقه نیز به دست کشورهای منطقه رفع خواهد شد.» رجوع‌کنید
کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.