خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۷۳

شنبه 17 اردیبهشت 1373 25 ذیقعده 1414 // 7 می 1994

 

در گزارشها، جنگ داخلی یمن مهم است که باعث بالا رفتن قیمت نفت هم شده است. تا ساعت ده‌ونیم صبح، کارها را انجام دادم. محسن، [رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور] آمد و توضیحاتی در مورد تجهیزات مترو داد. حسین [مرعشی، رییس دفتر رییس‌جمهور] از کرمان برگشته بود؛ راجع به استاندار کرمان و موارد دیگر حرف زدیم.

جلسه مجمع عمومی شرکت متروی تهران تشکیل شد. پس از بحث، توافق شد که تمام تجهیزات مترو را به صورت کلیددردست (EPC)[1] در اختیار چین بگذاریم؛ هم پیشنهاد گروه فنی بود، هم پیشنهاد دفتر بازرسی ویژه و هم آقای [اصغر] ابراهیمی، [مدیرعامل شرکت مترو]. هزینه انجام کار، مجموعاً حدود چهارصد میلیون دلار می‌شود که 85 درصد آن را دولت چین فاینانس میکند و در زمان مناسب تحویل میشود. پیشنهاد به اتفاق آرا تصویب شد. آقای ابراهیمی آمد؛ تذکر جدی دادم که با انضباط و صاف و صادقانه عمل کند.

آقای [سیدعلی‌اکبر] طاهایی، استاندار گیلان آمد. دربارة برنامه سفرم به گیلان صحبت شد. مطالبی راجع به استان، برای اطلاع من آورد. عصر رییس سازمان اطلاعات ترکیه، همراه آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. دربارة همکاری‌های دو کشور صحبت کردیم.

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة جنگ بین طالبانیها و بارزانیها در کردستان عراق و موضع ایران و نیز در مورد جنگ داخلی یمن، بحث و تصمیم‌گیری شد. قرار شد هیأت یمنی را بپذیریم. آن‌ها خواهان کمک هستند. در مورد مراسم نظامی که سالیانه چند بار در میدان آزادی انجام میشود، بحث شد. قرار شد، فقط سالی یک بار، رژه زمینی و هوایی و مراسم در میدان آزادی باشد و بقیه در جاهای دیگر برگزار شود؛ برای اینکه باعث تعطیلی فرودگاه [مهرآباد] و ایجاد ترافیک سنگین می‌شود.

دربارة انتخابات حزب وحدت افغانستان، قرار شد به خودشان واگذار شود. دربارة خرید ماهواره مستقل بحث شد و ناتمام ماند. با دکتر عادلی، [رییس‌کل بانک مرکزی]، دربارة سیاست ارزی صحبت شد.

 

 

[1]- در روش طراحی، تدارک و ساخت EPC یا کلید دردست، کارفرما، محدوده کار، استانداردهای مورد نظر و طرح کلی را تحت عنوان «خواسته‌های کارفرما» همراه با دیگر مدارک مناقصه، تهیه و سپس با برگزاری مناقصه ادامه طراحی و ساخت را بر عهده پیمانکار قرار می‌دهد. روش کلید در دست، مسئولیت طراحی و اجرا را به طور کامل بر عهده پیمانکار می‌گذارد، به گونه‌ای که بعد از تکمیل پروژه، کارفرما فقط با چرخاندن یک کلید، می‌تواند بهره‌برداری از تأسیسات اجرا شده را آغاز نماید. پیمانکار در این روش مسؤلیت کلیه کارهای مهندسی، تدارک و ساخت را تا تکمیل و آماده بهره برداری، برعهده دارد و کارفرما، نظارت کلی و کلان را بر روند انجام شدن کار عهده‌دار است. در صورت انتخاب مشاور بخشی از مسؤلیت های کارفرما با عنوان «نماینده کارفرما» بر عهده وی قرار می‌گیرد. کلید در دست، حد اعلای سپردن مسئولیت طراحی و اجرا به پیمانکار است. نوع قیمت‌گذاری در این سیستم، به صورت مبلغ مقطوع در نظر گرفته می‌شود. مهندس محسن هاشمی، در زمان مدیریت عامل شرکت مترو، احداث خطوط 3، 6 و 7 متروی تهران را با قرارداد کلید در دست واگذار کرد، اما به دلایل غیرفنی انجام قرارداد میسر نشد.