خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۳

شنبه 10 اردیبهشت 1373 18 ذیقعده 1414 //30 آوریل 1994

 دیشب و امروز، در بسیاری از نقاط کشور باران خوبی باریده است. اول وقت به کارخانه نفت‌پارس، نزدیک کرج رفتیم. از کارخانههای موفق قدیمی است که روغن موتور و گریس تولید میکند. خط تولید روغن کشتی و واحد جدید واکیوم افتتاح شد. به خاطر جلوگیری از صادرات محصولات، شکایت داشتند.

به مناسبت [اول ماه می]، روز جهانی کارگر، جمعیت انبوهی از کارخانههای دیگر، در فضای باز کارخانه اجتماع کرده بودند. [آقای حسین کمالی]، وزیر کار و امور اجتماعی و [آقای علیرضا محجوب]، دبیرکل خانه‌کارگر گزارش دادند. جوایز کارگران نمونه را دادم و برایشان صحبت کردم و خدمات برنامه اول برای کارگران در اصلاح مزد و ایجاد اشتغال و آموزش و اجرای قانون کار را گفتم.[1] به دفتر برگشتم.

باران نم نم میبارید. با میهمانان کشور مالی به ملاقات آیت‌الله خامنهای رفتیم. قبل از آمدن آنها، توضیحاتی در وضع و خواستهای آنها به ایشان دادم. جلسه خوبی بود؛ صحبتها معتدل و دوستانه بود. سپس در دفترم، دور دوم مذاکرات را انجام دادیم.

تا ساعت هفت‌ونیم بعدازظهر، کارهای دفتر را انجام دادم. برای استقبال از [آقای لی دونک انه] رییس‌جمهور ویتنام، به فرودگاه مهرآباد رفتیم. سر موعد مقرر رسیدند. باران شدیدی میبارید و گارد احترام را به زحمت انداخته بود. با مراسم رسمی استقبال شدند. هر دو مصاحبه نمودیم.[2] به سوی میهمانسرای سعدآباد رفتیم. در راه سئوالات زیادی از اوضاع ویتنام کردم. اکثراً آنها را خوب جواب داد. آن‌ها به استراحت پرداختند. من به منزل رفتم و جزوه اطلاعات مربوط به کشور ویتنام را خواندم.

 آقای [علی] شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی سپاه] آمد. گزارشی از معاملات مخفی وزارت اطلاعات با عراق و توقیف شناورها داد. اظهار دل‌تنگی و خستگی از شغلش کرد؛ تشویقش کردم که دلگرم باشد.

برای مراسم ضیافت شام، به سعدآباد رفتیم. قبل و هنگام صرف شام، سئوال و جوابهای فراوانی دربارة ویتنام داشتم. بعد از شام، من و او نطق ایراد کردیم؛ من ازبر و او از روی نوشته. ساعت یازده شب به خانه رسیدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بی‌شک رفاه و کمال کارگران جزو اهداف اساسی انقلاب اسلامی بوده است. کارگران، جزو اقشار مختلفی بودند که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از حقوق واقعی خود عقب بودند که در دوران بعد از انقلاب گام‌هایی در جهت رفع تبعیض و حمایت از این قشر برداشته شده است و هنوز هم ادامه دارد. کارگران جزو ارکان انقلاب بوده‌اند و در دوران پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و همچنین سازندگی کشور که حرکت امروز ما است کارگران نقش مؤثری داشتند. کارگران ما در دوران پس از پیروزی انقلاب، هیچ‌گاه از خط مستقیم حزب‌اللّه و امام، یک گام هم منحرف نشدند.» آقای هاشمی، سپس به فعالیت‌های وزارت کار و خانه کارگر در جهت حمایت از کارگران اشاره کرد و گفت: «ما به دور از شعار، دنبال این هستیم که گره‌های اصلی را باز کنیم. نمونه آن تهیه و تصویب قانون کار بوده است. با توجه به‌اینکه کارگران بی‌سواد و فاقد مهارت، در زندگی خود با مشکل مواجه هستند، تلاش زیادی کرده‌ایم تا آموزش را در همه سطوح توسعه دهیم. تاکنون در بخش کارگری، در زمینه اصلاح مزدها نسبتاً موفق بوده‌ایم و هر ساله توانسته‌ایم با توجه به‌تورم موجود، مزد کارگران را افزایش دهیم. بیکاری یکی از مشکلات ما در بعد از جنگ تحمیلی بود، به طوری که نرخ بیکاری 16 درصد بود که با تلاش زیاداز
طریق سرمایه‌گذاری، تعدیل اقتصادی و تزریق ارز، توانستیم این نرخ را به 11 درصد کاهش دهیم و امیدواریم در برنامه دوم این کاهش نرخ ادامه یابد.» رجوع‌کنید
کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - رییس‌جمهور ویتنام، هدف از سفر خود به ایران را توسعه و تعمیق هرچه بیشتر روابط بین دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فنی عنوان کرد و گفت: «این سفر نقطه عطفی در روابط تهران و هانوی خواهد بود». آقای هاشمی نیز به خبرنگاران گفت: «تهران و هانوی در زمینه سیاسی، مواضع مشترک بین‌المللی نزدیکی دارند. ویتنام برای مردم ایران به خاطر سوابق افتخارآمیزی که در راه کسب استقلال داشته، کشوری پُرجاذبه است و تجربه‌های مشابه دو کشور، در تعمیق و توسعه همکاری‌های تهران و هانوی مؤثر خواهد بود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، مصاحبه‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.