خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • جمعه ۵ فروردین ۱۳۷۳

جمعه 5 فروردین 1373 12 شوال 1414 // 25 مارس 1994

 

موضوع بیماری آقای [بوریس] یلتسین[1]، رییس‌جمهور روسیه، در گزارشها مورد توجه است. پیش از ظهر از نخلستان کیش و مرکز فاضلاب بازدیدکردم. کمی باران بارید. کنار ساحل قدم زدم؛ سرگرم تماشای ماهیهای رنگارنگ شدم.

 بعد از ناهار و نماز به سوی سیرجان پرواز کردیم. بعضی از همراهان مستقیم به تهران رفتند. چون هواپیمای بزرگ نمیتواند در سیرجان بنشیند، هواپیما را عوض کردند. از سیرجان، بلافاصله با هلیکوپترهای نداجا= [نیروی دریایی ارتش] که از بندرعباس آمده بودند، به معدن گل‌گهر پرواز کردیم. در گل‌گهر، مراسم رسمی نظامی و بازدید از معدن و کارخانه و انبارها و بارگیری قطار انجام شد.

 در مراسم افتتاح شرکت کردیم. جمعی از مدیران و سفیران خارجی هم آمده بودند. بعد از ارائه گزارش‌ها و صحبت تشویقآمیز من[2] و مصاحبه با صداوسیما[3]، به سیرجان پرواز کردیم و بلافاصله به تهران رفتیم. عفت و فاطی و سعید و بچهها به رفسنجان رفتند و بقیه با من به تهران آمدند. در راه، با آقای [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری]، دربارة طرحهای وزارت راه، منجمله آزادراه تهران- شمال و سواحل خزر صحبت کردیم.

 

[1] - آقای بوریس نیکولایویچ یلتسین (۱۹۳۱ - ۲۰۰۷)، نخستین رییس جمهور منتخب روسیه بود. او در سال ۱۹۹۱، اندکی پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به ریاست‌جمهوری روسیه انتخاب شد. یلتسین در فروپاشی شوروی نقش مؤثری داشت. یلتسین در سال ۱۹۹۶ برای دومین بار به ریاست جمهوری روسیه انتخاب شد و تا سال ۱۹۹۹ در این مقام باقی‌ماند. او در ۳۱ دسامبر سال ۱۹۹۹ میلادی از قدرت کناره‌گیری کرد و اداره امور کشور را به نخست‌وزیر وقت، آقای ولادیمیر پوتین سپرد. یلتسین، سابقه بیماری قلبی داشت و یک بار در سال ۱۹۹۶، مورد عمل جراحی قلب قرارگرفت. سرانجام در ۲۳ آوریل ۲۰۰۷، کاخ کرملین، خبر درگذشت یلتسین بر اثر بیماری قلبی را در اختیار رسانه‌های روسیه گذاشت. او هنگام مرگ، هفتاد و شش سال داشت.

[2] - آقای هاشمی، از مجتمع گل‌گهر سیرجان، به عنوان اولین مجتمع تولید کنسانتره آهن با تکنولوژی پیشرفته نام برد و گفت: «در گذشته، تولیدات سنگ آهن در کشور ما، به این روش نبود و امیدوارم که معدن سنگ آهن چغارت نیز با این تکنولوژی مورد بهره برداری قرار گیرد. وابستگی به خارج در بخش فولاد، استقلال ما را مخدوش می‌کند و در حال حاضر تأثیر سیاسی و اجتماعی این مجتمع، بیشتر و مهم‌تر از بُعد اقتصادی آن است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[3] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «با توجه به وجود معادن موجود در کشور، افتتاح سه طرح از سوی وزارت معادن و فلزات، نشانگر تحرک دستگاه‌های اجرایی و مسئولین ذیربط است. ان‌شاالله در برنامه دوم، در بخش معدن به میزان 20 میلیارد دلار، توان تولید خواهیم داشت.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.