خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۷۳

چهارشنبه 3 اسفند 1373 // 22 رمضان 1415// 22 فوریه 1995

 

دکتر [حسن] حبیبی برای امور فرهنگستان‌ها و دایره‌المعارف‌ها آمد و در مورد الگوی مصرف و شورای نگهبان مذاکره شد. [آقای عبدالرحمن ندیمی بوشهری]، استاندار بوشهر آمد و گزارش سفر وزرای قطری و خرید زمین را داد و برنامه تأسیس نمایشگاه دایمی کالا در قطر و تسهیلات برای مرزنشینان را مطرح کرد.

آقایان نوربخش و محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] و معاونان آمدند. در خصوص تأمین اعتبارات طرح‌های توسعه فولاد از منابع ارزی خود و وزارت [معادن و فلزات]، با کمک بانک‌ها و همچنین برای افتتاح آل سی مذاکره شد؛ 65 میلیون دلار برای دو و نیم میلیون تن محصولات فلزی. دربارة مشکل تصاعدی نرخ ارز صحبت کردیم که ناتمام ماند.

عصر در جلسه هیأت دولت مصوباتی داشتیم. افطار معاونان وزرا در باشگاه نهاد [ریاست‌جمهوری] میهمانم بودند. برایشان صحبت‌های توجیهی دربارة سیاست‌ها و نصیحت‌هایی برای خودسازی و صرفه‌جویی و هماهنگی و همکاری نمودم.[1]

 

[1] - آقای هاشمی، با آرزوی قبول طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، به ویژه لیالی قدر گفت: «لحظات با ارزش این ماه را که ماه خودسازی و عبادت به ویژه برای مسئولان است باید قدر بدانیم و از لحظات آن استفاده مناسب را ببریم.» ایشان خودسازی انسان را از لحاظ جنبه‌های اجتماعی بسیار با ارزش دانست و گفت: «مسئولان کشور که عملکرد آنان موجب حفظ اقتدار انقلاب اسلامی است، باید این تحول بزرگ در قرن معاصر را به‌خوبی پاسداری کنند. عملکرد مسئولان کشور نقش مؤثری در سرنوشت انقلاب اسلامی دارد و آنان باید با وقوف کامل به حساسیت کار و مسئولیت سنگینی که بر دوش دارند و با توجه به‌توطئه‌ها و فشارهایی که علیه انقلاب صورت می‌گیرد، با اخلاص و تلاش در جهت اقتدار نظام اسلامی فعالیت کنند. حجم توطئه دشمنان علیه انقلاب اسلامی از آغاز پیروزی تاکنون به‌حدی بوده است که هیچ‌وقت دشمنان باور نداشتند، این انقلاب بتواند پس از شانزده سال این‌چنین با نشاط و بالنده، ضمن تحکیم اقتدار از آرمان‌های مقدس خود دفاع کند و این مهم مرهون هدایت‌های امام راحل‌مان، رهنمودهای مقام معظم رهبری، ایثارگری شهدا، حضور همه جانبه مردم خوب کشورمان و فعالیت جدی مستمر و خستگی‌ناپذیر مجریان امور بوده است. گذر از اقتصاد وابسته و تک محصولی و اصلاح ساختار اقتصاد کشور از دوران خطرناک مصرف‌زدگی و وابستگی صرف به واردات، طبعاً مشکلاتی به همراه دارد که مردم وفادار و باهوش کشورمان، آن را به‌خوبی درک می‌کنند و دشواری امروز را به سعادت و استقلال آینده کشور ترجیح می‌دهند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های (1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.