خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۷۳

دوشنبه 17 بهمن 1373 // 6 رمضان 1415 //6 فوریه 1995

 

در مسیر دفتر، سری به فروشگاه [شهروند] بیهقی زدم که شهرداری تهران می‌سازد. قرار است به زودی به عنوان اولین فروشگاه زنجیره رفاه افتتاح شود. مشغول آماده کردن قفسه‌ها بودند؛ خیلی جالب و مهم است و نمونه خوبی خواهد شد. بدون اطلاع قبلی سرزده رفتیم.

آقایان [حسین] راستی و [محمدعلی] شرعی، [نماینده قم] آمدند و گزارش پیشرفت شهرک مهدیه قم را دادند. 160 خانه را تحویل داده‌اند و 250 خانه را با کمک‌های مؤثر من در دست ساختمان دارند؛ باز هم کمک کردم. این شهرک، برای طلاب متأهل و فاقد مسکن و صالح و فقیر است.

آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد، برای گرفتن اعتبار ماهواره‌هایی که بناست برای حفظ نقاط ثبت شدة فضایی بخریم، استمداد کرد. در مورد شنود تلفن‌ها، تصمیمات اتخاذ شدة شب قبل با رهبری را ابلاغ کردم. در خصوص مناقصه‌های سوئیچ صحبت شد.

آقای [علیرضا] رخشنده‌رو، رییس دیوان محاسبات آمد. توضیحاتی در مورد نحوه رسیدگی داد و بعضی سخت‌گیری‌ها را توجیه کرد و به نحوی عذرخواهی و کسب تکلیف برای آینده نمود؛ گفتم اصل کار خوب است، بیشتر باید موارد سوءنیت و خلافکاری‌ها را تعقیب کرد و مواردی که به خاطر شرایط جنگ و انقلاب، کارهایی با قانون تطبیق نمی‌کند و سوءنیت در کار نیست، باید حل شود و ضمناً تبلیغات و هیاهو نشود.

آشیخ حسن صانعی، [رییس بنیاد پانزده خرداد] آمد. کمی مغموم بود از اقداماتی

که در مورد سد پانزده خرداد داشته؛ گرچه کار خود را صحیح جلوه می‌داد. مقداری از خوبی وضع آشیخ یوسف [صانعی] گفت که اخیراً رساله منتشر کرده و گفت رساله‌اش خریدار دارد و مرجع قسمتی از وجوه هم است. گفت خیلی وفادار به انقلاب و من و آیت‌الله خامنه‌ای است.

عصر شورای مناطق آزاد، جلسه با مصوباتی برای مناطق حراست شده گمرکی داشت. افطار نمایندگان مجلس و وزرا و معاونان و مشاوران، میهمانم بودند. نمازجماعت به امامت من اقامه شد و سپس افطار کردیم و بعد از آن، جلسه سئوال و جواب بودکه چند نفر، سئوالات و اشکالات را مطرح کردند و من جواب دادم؛ جلسه خوبی بود، ولی خسته شدم. خانواده و بچه‌ها هم آمده بودند.

ظهر فاطی آمد. گزارش سفر به آلمان و فرانسه و بازدید از وسایل معالجه بیماران کلیوی و شیوه‌های مراقبت آلمانی‌ها از آنها و لزوم بهبود وضع کلیوی‌ها در ایران و نیز ملاقات با همسر آقای میتران، رییس‌جمهور فرانسه و مذاکرات راجع به حمایت از کودکان بی سرپرست را گفت.