خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۷۳

یکشنبه 20 آذر 1373 7 رجب 1415 // 11 دسامبر 1994

 

بعد از نماز صبح، کارها را انجام دادم. ساعت نُه و نیم صبح، وزیر و مدیران وزارت معادن و فلزات آمدند. آقای محلوجی گزارش داد. من در صحبت مفصلی از خدمات ایشان و مدیران تشکر کردم و توضیح دادم.[1] به خاطر مطرح بودن استیضاح آقای محلوجی در مجلس، برای تقویت روحیه آنها و جبران ناسپاسی مجلسیان تعریف زیاد کردم.

ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. عملکرد بازرسی و داوری‌ها و تهیه مقدمات ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعیین کالاهای جدید مشمول طرح مبارزه با گرانی و تصمیمات جدید دیگر مطرح شد. تلفنی با رییس مجلس صحبت کردم و خواستم از آقای محلوجی حمایت کنند. در جلسه هیأت دولت، طرح تهیه مسکن کارکنان دولت تکمیل شد و قرار حمایت از آقای محلوجی در مقابل استیضاح گذاشتیم.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. مقداری دربارة مشکلات ایشان در انجام مسئولیت‌های رهبری و مرجعیت و جواب مراجعات مسئولیت مرجعیت و نگرانی ایشان دربارة کسالت آقای بهجت که برای معالجه چشمش به تهران آمده - آب مروارید آورده - و اظهار رضایت از نتیجه دادگاه فرانسه در مورد [ترور] بختیار و نیز سفر من به جزایر جنوب و مصوبه مربوط به گردان‌های عاشورا و طرح تأمین مسکن کارکنان دولت که مورد تحسین ایشان هم هست و سم‌پاشی‌های مجله گل‌آقا و همچنین در مورد مبارزه با گرانی و استیضاح آقای محلوجی صحبت شد. آقای خامنه‌ای گفتند، تصمیم دارند روز چهارشنبه رسماً اعلان کنند که مرجعیت را نمی‌پذیرند. شب به خانه آمدم. گاز وصل و خانه گرم شده است.

 

 

[1] - آقای هاشمی، با اشاره به استعدادها و ظرفیت‌های غنی کشور در بخش معادن و اجرای شیوه‌های علمی و کاربرد تکنولوژی پیشرفته روز در بهره‌برداری از معادن اظهار داشت: «در آغاز برنامه اول یکی از بخش‌های پُرمصرف ارز، بخش معادن و فلزات بود که امروز با تلاش دست‌اندرکاران آن، نه تنها خوداتکا شده، بلکه توانسته است یکی از آرزوهای دیرین ملت ما را در (
زمینه استفاده بهینه از منابع و ذخایر خود در راه استقلال و خودکفایی تحقق بخشد. با فعال شدن بخش معادن و فلزات، علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، زمینه رقابت بین‌المللی با پیشرفته‌ترین کشورها نیز فراهم و عملی شده است. در بخش فولاد که تا قبل از اجرای برنامه اول با کمبودهای فراوان روبرو بودیم، امروز کاملاً می‌توانیم مستقل عمل کنیم و با استفاده از ابداعات و ابتکارات متخصصان متعهد داخلی یکی از پیشرفته‌ترین و عظیم‌ترین واحدهای تولید فولاد مبارکه اصفهان را در اختیار بگیریم و با توانمندی آن را اداره کنیم که این امر از جنبه‌های اقتصادی و سیاسی دارای اهمیت ویژه‌ای است. تحول عظیم بوجود آمده در اکتشاف و استخراج معادن سنگ‌آهن، فر و آلیاژها و نسوزها، یکی از پایه‌های مهم صنعت سنگین کشور است و اشتغال‌زایی گسترده و انتقال تکنولوژی ناشی از فعال شدن معادن، قابل توجه است. رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.