خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۷۳

دوشنبه 18 مهر 1373 //4 جمادیالاول 1415// 10 اکتبر 1994

 

اعضای جامعه زینب[1] آمدند. خانم [مریم] بهروزی، [دبیرکل جامعه زینب (س)] توضیحات داد. من هم دربارة حضرت زینب (س) و شرایط زنان در انقلاب اسلامی صحبت کردم.[2] آقای میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد و گزارش بازسازی را داد. آقایان [مسعود روغنی] زنجانی، [رییس سازمان برنامه و بودجه]، [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی]، [مرتضی] محمدخان، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] آمدند. درآمدها و هزینههای سال جاری را بررسی کردیم و ترمیم بودجه و دستگاههایی که دچار کمبود شدهاند.

عصر ستاد پشتیبانی تنظیم بازار جلسه داشت. دربارة برنامه تنظیم نیازهای مصرفی، اقلام انتخابی برای کنترل قیمت و شیوه اجرایی آن تصمیمگیری شد.

 

 

[1] - جامعه زینب (س) یکی از گروه‌های سیاسی اصولگراست که اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند. این تشکل، در سال 1365، در دوران دفاع مقدس و با هدف اولیة کمک به خانواده‌های ایثارگران و رزمندگان شکل گرفت. دبیرکل این جامعه، با همکاری آیت‌الله محمد یزدی، موافقت حضرت امام (ره) را جهت تخصیص بخشی از سهم امام برای این تشکل جلب کرد. خانم مریم بهروزی (۱۳۲۴، ۱۳۹۰)، فعال سیاسی و زندانی دوران مبارزه قبل از انقلاب اسلامی، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران و دبیرکل جامعه زینب (س) بود.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «انقلاب اسلامی براساس دین و معیارهای جهان شمول خود یک شیوه درست و منطقی از حضور و نقش زن در اجتماع ارائه کرده است که می‌تواند با توجه به‌روشن شدن نقاط منفی آزادی زن از نوع غربی، برای بشریت امروز مفید و قابل اجرا باشد. تفکر آزادی زن در غرب، به‌دلیل پیروی از جو تبلیغاتی و شعاری برخورد کردن با حقوق زن و عدم تربیت سالم و اصولی ناکام مانده است و اکنون دنیای عقل و منطق امروز در انتظار است تا میزان موفقیت ما را در شیوه عملی حضور مشارکت فعالانه زن در امور اجتماعی ارزیابی و تجربه کند. سلیقه‌هایی که در دوران خاص ملاک نقش زن در اجتماع قرار گرفته است، برای عصر حاضر که نیمی از جمعیت کره زمین را زنان تشکیل می‌دهند، نمی‌تواند کاربرد داشته باشد و این وظیفه بزرگ انقلاب اسلامی است که در این زمینه موضعی بگیرد که پاسخگوی نیاز جامعه بشری امروز باشد. ما براساس مبانی روشن فقه شیعه که اکنون در متن زندگی مردم و جامعه حضور دارد، توانسته‌ایم بزرگترین موفقیت را در نشان دادن صلاحیت و توان بالای زنان مسلمان و با ایمان خود در صحنه علم، تکنولوژی و عمل به دست آوریم و ثابت کنیم، زنان متدین جامعه پس از انقلاب اسلامی در کنار همسرداری و تربیت فرزندان خود و انجام‌وظیفه از جنبه‌های عاطفی، در اداره و پیشبرد امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور بسیار فعال و مؤثر بوده‌اند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.