خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۳ مهر ۱۳۷۳

 یکشنبه 3 مهر 1373 18 ربیعالثانی 1415// 25 سپتامبر 1994

 

 تا ساعت نُه‌ونیم صبح کارها انجام شد. هیأت رییسه کمیسیون تلفیق[1] [بودجه] مجلس آمدند. گزارش مصوبات را دادند و برای تصمیم نهایی دربارة قیمت فرآوردهها، نظر من را خواستند؛ از درآمدها، مبالغ زیادی کم کردهاند و معلوم نیست، چگونه بتوانند هزینهها را ببندند. سه سناریو برای قیمت سوخت مطرح است: تعدیل یکباره، یا به تدریج پنج ساله و یا ده ساله. بحث ناتمام ماند. قرار شد فردا هم جلسه داشته باشیم.

شورای عالی میراث فرهنگی جلسه داشت. آیین‌نامه فروش یا اجاره اموال منقول و غیرمنقول سازمان میراث فرهنگی که ارزش فرهنگی ندارند، یا بسیار زیاد و پُرتکرار و یا به خاطر ویژگیهای ضددینی، قابل استفاده نیست، به تصویب رسید. از رهبری در زمان وزارت [ارشاد] آقای [علی] لاریجانی، اجازه کلی گرفته شد.

آقای [جواد] لاریجانی از اروپا برگشته و از مقامات آلمانی به‌دست آورده است که غربیها، روی طارق عزیز، به عنوان آلترناتیو صدام، حساب میکنند.

عصر در جلسه هیأت دولت، مسأله ارزیابی مجدد سرمایههای کارخانهها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی مطرح بود که ناتمام ماند. از اعضای حاضر دولت دربارة انتخاب وزیر جدید برای وزارت ادغام شدة صنایع، رأی مخفی گرفتم؛ آقای [محمدرضا] نعمتزاده، سه برابر آقای [هادی] نژادحسینیان رأی آورد.

شب آیت‌الله خامنهای میهمانم بودند. دربارة احتمال سازش سوریه و لبنان با اسراییل و عواقب کار و نیز دربارة قیمت سوخت در برنامه دوم که ناتمام ماند و دربارة ناراحتی مختصر قلبی ایشان، مذاکره کردیم.

عفت همراه میهمانان لیبیایی، امروز به اصفهان رفته است. خیلی دیروقت برگشتند و معلوم شد از اصفهان خیلی خوششان آمده؛ عفت هم از برنامه راضی است.

 

 

 

[1] - مطابق با بند ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس، «کمیسیون تلفیق»، مرکب از این افراد تشکیل می‌گردد: کلیه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، دو نفر از هر یک از کمیسیون‌های دیگر. مأموریت این کمیسیون تا تصویب نهایی قانون برنامه توسعه و یا لایحه بودجه سالانه کل کشور ادامه می‌یابد.