خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۲ مهر ۱۳۷۳

شنبه 2 مهر 1373 17 ربیعالثانی 1415 // 24 سپتامبر 1994

 

جمعی از خانوادههای چند شهیدداده آمدند. آقای [محمدحسن] رحیمیان، [رییس بنیادشهید]، صحبت کوتاهی کرد و من برایشان صحبت طولانی و تسلیتآمیز کردم.[1] استاندار و نمایندگان استان ایلام آمدند. گزارش کارها و طرحها و نیازها را دادند و برای سرعت اجرای طرحهای مهم آب و خاک استمداد کردند.

آقای [سیدابوالفضل] موسوی‌تبریزی، دادستان سابق کل کشور آمد. از آقای [محمد] یزدی، [رییس قوه قضاییه] گله داشت که استعفای او را به سرعت پذیرفته است. عصر آقای [محسن] قرائتی، [رییس ستاد اقامه نماز و رییس نهضت سوادآموزی] آمد. گزارش اقدامات برای ترویج نماز را داد و برای رواج نماز جماعت اول وقت در ادارات استمداد کرد و برای کار بیشتر در سوادآموزی کمک
خواست.

آقای [سیدابراهیم] رییسی، [رییس جدید سازمان بازرسی کل کشور] آمد. توضیحاتی دربارة بازرسی کل کشور داد و از من کسب نظر کرد و برای کار بهتر و بیشتر استمداد نمود. گفتم با دقت عمل شود و از تبلیغ و هیاهو خودداری کنند و مثبت و منفی، با هم در گزارشها بیاید.

شب برای شرکت در ضیافت خانوادگی خانواده قذافی، به اقامتگاه سعدآباد رفتم. همسر و دو دختر و پسر و بستگانش هستند. از طرف ما هم اعضای خانواده به جز محسن بودند. احوال‌پرسی و صحبتهای معمولی داشتیم. شام خوردیم و عکس یادگاری برداشتند. به خانه مراجعت کردیم.

روحیه خوبی ندارند؛ یک نوع نگرانی عمیق در آنها مشهود است؛ شاید به خاطر تحریم بینالمللی و نگرانی از آینده خودشان باشد. از من خواستندکه با کمک مصر، تلاش کنیم که امکان پرواز به کشورهای اسلامی به لیبی داده شود. عجیب است که خیال میکنند، ایران چنین قدرت اعمال نفوذی دارد.

 

[1] - آقای هاشمی، حضور خانواده‌های ایثارگران در جامعه را عامل بیداری فطرت‌ها و اصلاح و پیوند معنوی جامعه و عاملی آموزنده و سازنده برای پیمودن مسیر درست انقلاب و نظام اسلامی دانست و با اشاره به احترام خاص و کرامت بازماندگان شهیدان در میان مردم گفت: «براساس دلیل و برهان دینی و قرآنی و فطرت و وجدان پاک بشری، محبت و احترام کردن به خانواده‌های ایثارگران حقی است که به‌گردن تمام افراد جامعه است. واژه شهید و آثار خون او برای تمام ملت‌ها در همه ادوار تاریخ و جوامع بشری مقدس است و تمام مردم در برابر کسانی که حاضر شدند، برای مصالح جامعه و در راه خدا همه چیز خود را فدا کنند، خاضع هستند و برای آنها ارزش ویژه‌ای قائل‌اند. خانواده‌های شهیدان، جانبازان، مفقودان و آزادگان، مدافعان دلسوز اسلام و انقلاب هستند که با حضور همیشگی خود در صحنه، دیگران را نسبت به انتخاب آگاه این راه مقدس و دشوار و ادامه آن تا تحقق کامل اهداف عزیزان خود متوجه می‌سازند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.