خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۷۳

یکشنبه 20 شهریور 1373 4 ربیع‌الثانی 1415// 11 سپتامبر 1994

 

 ساعت نُه صبح برای شرکت در جلسه ملاقات رییس‌جمهور پاکستان با ایشان، به دفتر آیت‌الله خامنه‌ای رفتیم. قبل از ملاقات، خلاصه‌ای از مذاکرات‌مان را به ایشان گفتم؛ مذاکراتشان بد نبود.

به دفترم برگشتم. [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. دربارة دبیرکلی اوپک پرسید که مسأله مهم اجلاس آینده است. همچنین دربارة فروش گاز به پاکستان و هند و احداث خطوط لوله صحبت شد. آقای آقازاده، معتقد است قطر گاز خود را به ژاپن فروخته است و ادعای پاکستان، مبنی بر خرید گاز از قطر درست نیست.

[آقای یحیی آل‌اسحاق]، وزیر بازرگانی آمد. توضیحاتی دربارة وضع کالاهای وارداتی و کمبود ارز و مشکل افتتاح ال‌سی گفت و برای رفع محدودیت‌ها استمداد کرد. در مقابل من، به خاطر تحمل مشکلات فراوان مدیریت کشور، اظهار خضوع کرد و از صبر و حوصله من، اظهار اعجاب نمود. بر ضرورت تأسیس فروشگاه‌های جامع زنجیره‌ای برای حل مشکل نظام توزیع کالا تأکید کردم.

دکتر [محمدعلی] نجفی آمد گزارش وضع آموزش و پرورش و کم‌شدن تعطیلات تابستانی و به موقع رسیدن کتب درسی و بازنشسته شدن 28 درصد از معلم‌ها را داد و استمداد کرد.

عصر در جلسه هیأت دولت، انتقال استاندار کرمانشاه به سیستان و بلوچستان مطرح شد که وزرا مخالفت کردند و منتفی شد. وزرا مخالف توجه به فشار نمایندگان هستند.

شب آیت‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة مسائل ایران و پاکستان صحبت شد و راجع به مسأله کشمیر بحث کردیم. نظر ایشان، این است که ما روی مسائل انسانی و فشاری که بر مردم کشمیر وارد می‌شود، تکیه کنیم و کاری به اینکه سرنوشت سیاسی کشمیر چه باشد، نداشته باشیم؛ چون بعید است، هندی‌ها تسلیم بشوند و کوتاه بیایند. دربارة سفر آینده من و مسائل گاز و وضع بنیاد جانبازان مذاکره کردیم.

دیر وقت به خانه آمدم. بستگان میهمانمان بودند. میهمانان پاکستانی، امروز به مشهد رفتند و مراجعت کردند.