خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۷۳

 یکشنبه 6 شهریور 1373 19 ربیع‌الاول 1415//28 آگوست 1994

 

دکتر حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور]، گزارش سفر به یزد را داد. از وضع استان و کارهای انجام شده و در دست اجرا، خیلی‌راضی بود. برای سفر به چین، آخرین مشاوره‌ها انجام شد. امشب رفتند.

استادان نمونه دانشگاه‌ها و اولین فارغ‌التحصیلان دوره‌های دکتری آمدند. دکتر هاشمی [گلپایگانی، وزیر علوم] و دکتر [مهدی] گلشنی، [رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی] صحبت کردند. دکتر گلشنی، خواستار کمک بیشتر دولت به دانشگاهیان شد. من مفصلاً صحبت کردم.[1] سیاست‌های برنامه و اولویت آموزش را گفتم و نصیحتشان کردم که توقعات منصفانه داشته باشند. بعد از جلسه عکس دسته‌جمعی گرفتیم.

دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. گزارش سفر به هند را داد؛ از سفر و توجه زیاد مسئولان هندی، خیلی راضی بود و از اهتمام شدید آنها به سفر آینده من و پیشنهاد هندی‌ها به ایران، برای تقویت شیعه در هند و سردمداری شیعه در جامعه اسلامی هند و اظهار اطمینان بیشتر هندی‌ها به شیعه و ایران نسبت به اهل‌سنت و کشورهای سُنی گفت.

عصر در جلسه هیأت دولت، امتداد راه‌آهن تا شهر ارومیه را تصویب کردیم. شرکت‌کنندگان در سمینار [بین‌المللی چشم‌انداز] بوسنی و هرزگوین آمدند. برایشان صحبت کردم[2] و گزارش دکتر ولایتی را شنیدیم. پس از جلسه، با آقای حامد الغابد، رییس سازمان کنفرانس اسلامی ملاقات کردم. موافقت مرا برای برگزاری کنفرانس سران کشورهای اسلامی در مراکش به جای عربستان خواست؛ به شرط محفوظ بودن نوبت ایران برای اجلاس بعدی، قبول کردم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با درک شرایط و زمان و رشد سریع علم و تکنولوژی، باید از استعدادها و توان نیرومند موجود در دانشگاه‌ها برای رساندن کشور به نقطه مطلوب بیشتر بهره بگیریم. حرکت‌های اصولی و متعادلی انجام شده تا نسل دانشگاهی کشور، راه رشد و تکامل را همپای سرعت پیشرفت‌ها در جهان بپیماید و این حمایت‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت. با توجه به امکانات فراوان، اگر راه درست انتخاب شود، در آینده ایران (به یکی از وزنه‌های مهم قدرت در جهان مبدل خواهد شد. ما باید از توان موجود دانشگاه‌ها، بیشتر بهره بگیریم» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مسأله بوسنی و هرزگوین، در عصری که موضوع دفاع از حقوق بشر، حتی حمایت از حیوانات مطرح است، به لحاظ بی‌رحمی و خشونت فراوان، تجاوز به حقوق زنان و کودکان و سلب امنیت در جهان امروز، از بحران‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است. نباید اجازه دهیم، بحران موجود در بوسنی و هرزگوین، به جنگ اسلام و مسیحیت تبدیل شود و با توجه به اینکه مظلومیت مردم این کشور برای افکار عمومی جهان ثابت شده است، باید موضوع دفاع از مردمی را که به خاطر مسلمان بودن مورد تجاوز و ستم قرار گرفته‌اند، محور قرار گیرد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.