خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۷۳

 دوشنبه 31 مرداد 1373 13 ربیع‌الاول 1415//22 آگوست 1994

 

[آقای محمدرضا نعمت‌زاده]، وزیر صنایع و مدیران شهرک‌های صنعتی آمدند. گزارش کار دادند. برایشان صحبت مفصل و تحسین‌انگیز نمودم.[1]

دکتر روشن‌ضمیر آمد. گزارش سوابق علمی و جبهه و مصدومیت شیمیایی خود را گفت و برای تأمین منزل و ماشین کمک خواست. آقایان [علی‌اکبر] ابوترابی، [سیدمحسن] یحیوی، [سیدعباس] پاک‌نژاد و [بهروز] بوشهری آمدند و برای خریدن کارخانه برای آزادگان استمداد کردند.

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارش طرح خط لوله گاز ترکمنستان از ایران به ترکیه با هزینه حدود سه و نیم میلیارد دلار را داد. بناست فردا امضا شود. همچنین دربارة مذاکرات با شرکت‌های نفتی آمریکایی و فرانسوی، برای حوضه‌های سیری و خارک در خلیج‌فارس مطالبی گفت.

عصر شورای عالی مناطق آزاد و شورای اقتصاد با چند مصوبه داشتیم. سلمانی برای اصلاح آمد. مهدی و آقای [سیدحسین] موسویان آمدند؛ به‌تازگی از عربستان رسیده بودند. گزارش مذاکرات با آقایان فهد، امیرعبدالله، نایف و تُرکی را دادند. خیلی راضی‌اند و سفر را کاملاً موفق و سعودی‌ها را مصمم به اصلاح روابط می‌دانند.

 

 

[1] - آقای هاشمی، گسترش شهرک‌های صنعتی در کشور برای هدایت منسجم صنعت به سمت توسعه، جذب سرمایه‌گذاری‌های صنعتگران، کاهش هزینه‌های غیرضروری و استفاده مناسب از موقعیت‌های جغرافیایی و انتخاب مکان مناسب را بسیار مفید دانست و بر تعمیم آن به ویژه در مناطق محروم و روستایی تأکید کرد. ایشان با اشاره به اینکه ایجاد اینگونه شهرک‌ها راه مناسبی را برای رشد و توسعه صنعت کشور گشوده و از اسراف بسیاری منابع، از جمله بنا، مصالح و انرژی کاسته است، اظهار داشت: «استقبال صنعتگران از ایجاد شهرک‌های صنعتی و تشویق و ترغیب آنان به سرمایه‌گذاری در این بخش، حاکی از رشد سرمایه‌گذاری طی سال‌های اخیر در کشور است و چنانچه امکانات زیربنایی و تسهیلاتی بانکی بیشتری برای آنان فراهم شود، امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این بخش به مراتب افزایش خواهد یافت. با توجه به‌تأمین بسیاری از نیازهای اولیه صنایع در داخل، آثار طرح‌های صنعتی در دست انجام، آینده روشنی برای صنعت کشور ترسیم می‌کند و به لحاظ اشتغال‌زایی، رشد تولید و ایجاد صنایع تکمیلی و قطع وابستگی جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.