خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۷۳

 

پنج‌شنبه 27 مرداد 1373 //9 ربیع‌الاول 1415//18 آگوست 1994

 

رسانه‌های غربی، هنوز از مسأله انفجار آرژانتین دست برنداشته‌اند. برای بازدید صنایع بهشهر و پاکسان رفتیم. مدیرعامل توضیحات داد. بیش از ده شرکت با کارخانجات فراوان، برای تولید روغن‌نباتی، صابون و پودر شوینده و بسته‌بندی‌ها با بیش از شش هزار نفر کارگر و کارمند هستند. این مجموعه، از پیش از انقلاب فعال بوده و اخیراً توسعه یافته است. مواد اولیه، بیشتر خارجی و وارداتی است. بخشی از سهام شرکت‌ها واگذار شده و سود خوبی دارد. سپس نمایشگاه محصولات را دیدیم؛ جالب است. قسمت اعظم نیاز مصرفی داخل را تأمین می‌کند و مقداری را صادر می‌کنند.

سپس از کارخانه‌های قوطی‌سازی، چاپ، کارتن‌سازی، صابون‌سازی و تصفیه‌خانه آب بازدید کردیم. خط تولید گاز هیدروژن، برای جامدکردن روغن نباتی را افتتاح کردیم. با کارگران صحبت کردم؛ حقوق خوبی می‌گیرند و در مجموع راضی‌اند و سود سهام را هم دارند. در جمع کارکنان، آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیرصنایع]، گزارش داد و من تشویقشان کردم.[1]

ظهر به دفترم رفتم و تا ساعت چهارونیم بعد از ظهر، کارها را انجام دادم. دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] آمد و گزارش سفر به کشورهای آسیای میانه را داد؛ خیلی راضی است و معتقد است که تمایل زیاد به توسعه همکاری با ایران دارند، در مقابلِ روسیه؛ از تجدید امپراطوری روسیه نگران‌اند و آمریکایی‌ها هم به همین دلیل، با توسعه همکاری با ایران مخالفت نمی‌کنند. برای سفر به سوریه نظر خواست.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من معمولاً آن قدری که فرصت دارم برای بازدید بروم، صرف واحدهای نو می‌شود که تازه به افتتاح می‌رسد. امروز یکی از واحدهای قدیمی کشور را به بهانه یک بخش جدید بازدید کردم و نکات جالبی هم فهمیدم؛ اولاً باید از مجموعه کارکنان آنجا تشکر کرد که انصافاً مجموعه خیلی عظیمی از نیازهای غذایی و بهداشتی و بسته بندی کشور را تأمین می‌کند. اگر لحظه‌ای فکر کنیم، این مواد شوینده و مواد غذایی در جامعه ما نبود، چه مقدار ما به خارج نیازمند بودیم و بایستی با قیمت گران از خارج بخریم، می‌توانیم اهمیت آن را درک کنیم. شما دارید، نیاز بخش اعظم جامعه را تا اعماق روستاها تأمین می‌کنید. خوشبختانه شیوه توزیع خوبی هم خودتان دارید که ما از این ابتکار شما باید جاهای دیگر هم استفاده بکنیم که محصولاتتان را می‌برند در شهرستان‌های دور و با روش سالم در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند که مردم گران نخرند و دلال‌ها تفاوت قیمت‌ها را نخورند. قطعاً این صنعت شما، صنعت ضروری کشور است؛ به همین دلیل، چون خیلی زود نیاز کشور بوده، تأسیس شده و به خوبی هم مانده است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.