خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۷۳

چهارشنبه 19 مرداد 1373 //1 ربیع‌الاول 1415//10 آگوست 1994

 

در گزارش‌ها آمده که یک قاضی آرژانتینی که دو سه روز قبل، گفته بود شاهدی بر دخالت ایران در انفجار ندارند، حکم بازداشت چهار دیپلمات ایرانی را امضا کرده است؛ این می‌تواند گوشه‌ای از یک توطئه بزرگتر باشد.

برای افتتاح کارخانه کاغذ لطیف به شهرک صنعتی هشتگرد رفتیم. کارخانه مهمی است؛ با 15 هزار تن ظرفیت سالانه، از کاغذهای باطله، دستمال کاغذی و پوشال برای بسته‌بندی میوه را می‌سازد. بعد از استماع توضیحات و بازدید مفصل، در جمع کارکنان سخنرانی کردم[1] و مصاحبه نمودم. سپس از شهرک صنعتی که بیش از صد واحد صنعتی در حال

ساخت دارد، با اتومبیل بازدید داشتم. شهر مسکونی هشتگرد را هم دیدیم و توضیحات را شنیدیم. مصاحبه کردم[2]. به اندازه کافی فعال نیست. واحدهای نیم ساخته، منتظر وام بانکی‌اند.

ظهر به دفتر رسیدم. عفت ناهار آنجا بود. گله داشت که چرا قبل از بازدید، او را خبر نکردیم. گفتم دفتر باید به طور مرتب اطلاع بدهد. عصر در هیأت دولت، مسأله همکاری بیشتر با چین و پرداخت مطالبات آنها با نفت مطرح بود. همچنین گزارش مصوبات مجلس از کلیات برنامه دوم مطرح شد که تفاوت چندانی با مصوبات هیأت دولت ندارد.

به جای شب دوشنبه گذشته که به خاطر تعطیلی جلسه نبود، امشب با آیت‌الله خامنه‌ای جلسه داشتیم. ایشان عازم سفر است. به خاطر طولانی شدن فاصله ملاقات‌ها، خواسته بودیم که جلسه باشد. دربارة مسائل آرژانتین و قزوین و پتروشیمی بندر امام و تولید سموم پایه مذاکره کردیم.

 

[1] - آقای هاشمی در مراسم افتتاح این کارخانه، استفاده از کاغذهای باطله را به عنوان مواد اولیه تولید محصولات کاغذی، بسیار مهم خواند و گفت: «با توجه به‌رشد مصرف کاغذ در کشور باید تلاش کنیم تا وابستگی به محصولات کاغذی خارجی روز به روز کمتر شود. در حال حاضر سالانه حدود 600 هزار تن کاغذ در کشور مصرف می‌شود که حدود نیمی از آن در داخل تأمین شده و نیمی دیگر نیز با قیمت‌های گران از خارج وارد می‌شود. امیدوارم با بهره‌برداری از واحدهای دیگر تولید کاغذ کشور که ساخت آنها در طول برنامه اول آغاز شده، دیگر نیازی به واردات کاغذ نباشد. تلاش برای قطع وابستگی کشور به محصولات وارداتی و از جمله محصولات کاغذی، از اهداف دولت در برنامه پنج ساله اول است. استفاده از کاغذهای باطله در این کارخانه که نقطه شروعی در این زمینه است، علاوه بر کمک به پاکیزگی محیط زیست گام مؤثری در قطع وابستگی کاغذسازی به‌خارج به‌شمار می‌رود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.