خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۲۶ تیر ۱۳۷۳

 

 یکشنبه 26 تیر 1373 7 صفر 1415 // 17 جولای 1994

 

پیش‌بینی منجمان درست از آب درآمد و برخورد اولین قطعة عظیم جدا شده از ستاره دنباله‌دار، حدود ساعت سی دقیقه بامداد، با همان سرعت پیش‌بینی شده به سیاره مشتری اصابت کرد و یک پرده ضخیم آتش با ارتفاع یک‌هزار و نهصد کیلومتر را به وجود آورد.

برای افتتاح مرکز مراقبت‌های زنان باردار و زائو، وابسته به سازمان تأمین اجتماعی، از منزل به خیابان شوش رفتیم. تمام کادر این مرکز زن هستند. برای اولین بار، چنین مرکزی تأسیس شده است. با خانم دکتر مقصودی، مدیر مرکز و سایر پزشکان و بیماران مذاکره کردیم. در جمع مدیران تأمین اجتماعی، گزارش کار سازمان را شنیدم و تشویقشان کردم.[1] هدیه‌ای به نوزادان موجود در مرکز دادم؛ به هر یک، نیم سکه بهار آزادی. به دفترم رفتم. در راه دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] توضیحات می‌داد. دربارة وضع دارو صحبت شد.

[آقای آدریان ناستاسه]، رییس مجلس رومانی، به همراه جمعی از نمایندگان آن کشور آمد. مقداری از وضع کشورش گفت و از کم شدن معاملاتمان در سال جاری که یکی از علل معوقه‌هاست؛ قرار شد حل کنیم. سئوالات زیادی از وضع رومانی، مجلس سنا و نمایندگان نمودم.

شورای جمهوری‌های جدا شده از شوروی سابق را داشتیم. دربارة ارزیابی عملکردها در مورد مصوبه‌ها و رفع مشکلات کمبودها بحث شد. عصر در جلسه هیأت دولت، دربارة اصلاح قیمت سوخت در مجلس، به صورت یکباره به جای تدریجی که در مجلس مطرح است، بحث شد؛ اکثر وزیران مخالفند.

شب آیت‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة طلبمان از سوریه، مدیریت صنایع نظامی، سفر به هند، تعدیل قیمت سوخت، پیشنهاد دادن زمین به جای مسجد فیض اهل سنت در مشهد، اصلاح نظام ریال، مسأله ضرب سکه با تصویر امام و پیشنهاد ولیعهد سعودی به مهدی و موسویان صحبت شد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در خصوص این مرکز ابتکاری، من امیدوارم، خانم‌ها با تلاشی که می‌کنند، این ابتکار را کاملاً موفق از آب در بیاورند. همه امور یک واحد به دست خانم‌ها سپرده شده است. خوشبختانه ما امروز از خانم‌ها، متخصصان فراوانی در همه رشته‌ها داریم و نگرانی نداریم که نتوانند این مراکز را خوب اداره کنند؛ مخصوصاً در تهران که خانم‌های تحصیلکرده فراوان هستند. اگر این آزمایش خوب از آب در بیاید، خود این گامی در جهت بیشتر وارد شدن خانم‌ها در مسائل اجتماعی است؛ گرچه خانم‌هایی که اینجا کار می‌کنند، اگر اینجا کار نکنند، در بیمارستان دیگری خواهند کار کرد، ولی به هر حال یک آزمایش خوبی است. شروع کار بحمدالله خیلی خوب بوده و من امروز از چند بیمار احوال‌پرسی کردم، همه راضی بودند. کسی گله و انتقادی نداشت و امیدواریم همیشه همین‌جور بماند و ما شاهد رضایت مردم مراجعین به اینجا باشیم. نقطه دیگری که برای من اهمیت داشت، اینکه امروز در یک منطقه مستضعف‌نشین حضور داشته باشیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.