خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۲ فروردین ۱۳۷۳

سهشنبه 2 فروردین 1373 9 شوال 1414 // 22 مارس 1994

 

بعد از نماز و ورزش و استماع اخبار، در ساحل دریا پیادهروی کردم. صبحانه را دسته‌جمعی خوردیم. بولتنها را مطالعه نمودم.

محسن[1] آمد. راجع به گران اجرا شدن بعضی از طرحهای مهم نفت و معادن و فلزات از قبیل پالایشگاههای هرمزگان، اراک و سکوی ابوذر و کارخانه فولاد آلیاژی گفت که به خاطر ارزان بودن ارز، در گذشته اهمیت زیادی به آنها داده نمی‌شد و هم‌اکنون وضع دارد اصلاح میشود. در عین حال، بعضاً کسانی که با پیگیریهای [دفتر] بازرسی ویژه [رییس‌جمهور]، منافع خود را در خطر می‌بینند، عکسالعمل نشان میدهند.

آقایان یزدانپناه و الویری آمدند. درخواست تسریع در ابلاغ آییننامههای جدید مناطق آزاد را داشتند و خبر از تصویب چند منطقه حراست شده در روزهای آخر سال گذشته را دادند که بناست تا زمان اجرا سرّی بماند. گزارش وضع مناطق آزاد را دادند. از دریا استفاده کردم.

عصر از شهرک در دست احداث «صدف» که بناست زمینهایش را بفروشند، بازدید کردم. منابع آب زیرزمینی که به صورت قنات و پایاب[2] کشف شده را نیز دیدم. قرار شد به وضع اصلی برگردانند تا معلوم شود که برای آب بوده، یا ارتباطات دفاعی زیرزمینی.

از فضاهای سبز جدید و گل‌کاری‌های فراوان اطراف خیابانهای اصلی جزیره و مزارع تحقیقات کشاورزی و پرورش گل و گیاه بازدید کردیم که جالب است. چراغانی درختها و نصب بلندگو در جزیره و پخش آهنگها و سرودهای شاد و هوای خوب و تمیز، جزیره را شاداب کرده است.

از بندر و مسجد جدید شیعه و خیابانها هم بازدید شد. همچنین از یک پروژه ساختمانی جدید که خانههای چوبی میسازد، بازدید کردم؛ چوبها را به صورت قطعات پیش‌ساخته، از آمریکا آورده‌اند؛ به نظرم رسید که خیلی گران قیمت گذاشته است.

 

 

[1] - محسن هاشمی، دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک، از سال 1368 مسئولیت دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور را بر عهده داشت.

[2] - پایاب، دهلیز یا نقبی است که در سطح زمین، درکنار دهانه چاه قنات حفر، با شیب تند و با استفاده از تعدادی پله به سطح آب جاری قنات در زیرزمین می‌رسد. هر چه عمق چاه بیشتر باشد، این نقب طولانی‌تر و تعداد پله‌های آن زیادتر می‌شود. زاویه حفر دهلیز را طوری محاسبه می‌کنند که آخرین پله پایاب، به انتهای میله (چاه) قنات برسد تا از روشنایی نوری که از دهانه چاه به سطح آب می‌تابد، برای روشنایی محوطه پایاب استفاده کنند. معمولاً در اطراف آخرین پله، محوطه‌ای ایجاد می‌شود که در روزهای گرم تابستان، هوایی ملایم و دلپذیر دارد و برای استراحت از آن استفاده می‌شود. پایاب کیش، یکی از این پایاب‌هاست که از جاذبه‌های سیاحتی این جزیره به شمار می‌رود.