خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۷۲

 

 سه‌شنبه 23 آذر 1372  | 29 جمادی الثانی 1414 14 دسامبر 1993

 

صبح برای افتتاح سایت بزرگ کامپیوتری، از خانه به اداره سازمان سجل احوال رفتم. آقای [علی‌اکبر] رحمانی، [معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال] و آقای [محمدابراهیم] طریقت توضیحات دادند. 57 میلیون و 600 هزار شناسنامه جدید جمهوری اسلامی صادر شده و بیش از یک میلیون نفر دیگر باقی مانده است. حدود دو و نیم میلیون نفر جمعیت ایرانی در خارج‌اند و بقیه در داخل. پایگاه بزرگ اطلاعات جمعیتی با وسیع‌ترین شبکه در آسیا افتتاح شد. به عنوان شروع کار، مشخصات امام و رهبری و خودم را وارد دستگاه کردم. بیست میلیون دلار هزینه ارزی برده و بناست ظرف یک سال و نیم، تمام اطلاعات و اسناد وارد دستگاه شود. ساختمان مرکزی [سازمان ثبت احوال]، از ساختمان‌های بسیار قدیمی است که حدود دویست سال عمر دارد و قسمت‌هایی هم جدید ساخته شده است. مصاحبه و سخنرانی کردم.

بعد از ظهر آقایان زنجانی، نوربخش و محمدخان آمدند. گزارش و جمع‌بندی کار بودجه سال 1373 را دادند و در چند مورد نظر خواستند. برای رفع اختلاف‌نظرها من جمله اعتبارات دفاعی که کار را تمام کردیم. با توجه به وضع بد قیمت نفت، باز هم بودجه بدی نشده است.

شب شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. ریاست دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و چند مصوبه دیگر را تمام کردیم، ولی در مورد ریاست دانشگاه [فردوسی] مشهد که با مخالفت آقای [عباس واعظ] طبسی و نمایندگان مواجه شده، ناتمام ماند. شب را در دفترم ماندم.