خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۷۲

 

شنبه 21 فروردین 1372   | 17 شوال 1413 10 آوریل 1993

 

آخرین نقشه اصلاح منزل را بررسی و تصویب کردم. آقای [شیخ مرتضی] امباکه، [جانشین] رییس فرقه مریدیه[1] مسلمانان سنگال آمد. قبلاً در سفر سنگال او را دیده بودم. برای تقویت امور دینی در سنگال کمک خواست.

دکتر [عیسی] کلانتری، [وزیر کشاورزی] آمد. گزارش پیشرفت کار ساخت سموم پایه کشاورزی را در مرحله آزمایشگاهی داد و برای تولید نیمه صنعتی کمک خواست. از وضع محصولات سال جاری اظهار رضایت کرد و تأکید برضرورت کار بیشتر روی منابع طبیعی داشت.

هیأت اجرایی کنگره شیخ مفید آمدند.[2] گزارش کار دادند و برای شرکت من در کنگره اصرار نمودند؛ به خاطر سفرم به کرمان، قول قطعی ندادم. تذکر دادم که مواظب باشند، بحث‌های تفرقه‌انگیز بین شیعه و سنی پیش نیاید.[3]

عصر با مدیران بنیاد شهید جلسه داشتم. گزارش کار بخش‌های مختلف را گرفتم و تذکرات لازم را دادم و نیازهایشان را گرفتم. امسال حقوق خانواده‌های شهید، بیش از دو برابر می‌شود و هنوز هم کمبود دارند. با تحویل ده هزار مسکنِ در دستِ ساخت، همه خانواده‌های فاقد مسکن دارای مسکن می‌شوند. جلسه، سه ساعت طول کشید.

 مهدی آمد. در ارتباط با شرکت جدیدالتأسیس سازه‌های دریایی، اجازه سفر به اروپا گرفت. شب تا ساعت نُه‌ونیم کارها را انجام دادم. به خانه آمدم. وسایل منزل را جهت آمادگی برای شروع کار تعمیر، جمع کرده‌اند.

 

 

[1] - فرقه مریدیه، در پایان قرن نوزدهم توسط «شیخ محمد بامبا امباکه» در سنگال بنیان نهاده شد. فرزند او، شیخ احمد بامبا در ابتدا از معتقدین به طریقه قادریه بود و بعدها خود اعلان طریقه نموده است. اصول اعتقادی مریدیه بر پنج اصل شهادتین، نماز، روزه، زکات و حج استوار است. مرکز این فرقه، شهر طوبی در فاصله 200 کیلومتری شرق داکار قرار دارد. شهر طوبی مرکز حکومت دینی شیخ امباکه محسوب می‌شود. وی احکام خاصی را از قبیل حرمت شُرب و بیع خمر، حرمت سیگار کشیدن، حرمت استماع موسیقی و برخی احکام دیگر برای این شهر وضع کرده است. حدود 30 درصد از مردم سنگال از فرقه مریدیه تبعیت می‌کنند. این فرقه علیرغم قلت پیروان، دارای نفوذی تعیین‏کننده در دولت می‌باشد. مسجد این فرقه، یکی از مساجد بزرگ آفریقا محسوب می‌شود. کتابخانه آن نیز شاید بزرگترین کتابخانه اسلامی در غرب آفریقا باشد. آیت‌الله هاشمی در سال 1370 از این شهر بازدید کرد.

[2] - شیخ مفید (۳۳۶ - 413 هجری قمری)، فقیه و متکلم شیعی بود که بسیار در علم کلام تبحر داشت و مکتب کلامی شیعه در عصر او به اوج کمال رسید و در عصر خویش ریاست و مرجعیت شیعه به او منتهی گردید. در مناظرات دینی مهارت خاصی داشت و مناظراتش با قاضی عبدالجبار رییس فرقه معتزله بغداد و قاضی ابوبکر باقلانی، رییس اشاعره معروف بود. شیخ مفید مورد تحسین و احترام بزرگان اهل تسنن از قبیل ابن حجر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و دیگران بود. از او بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب برجای مانده است. شیخ مفید در سن ۷۵ سالگی در بغداد درگذشت.

[3] - آقای هاشمی در این ملاقات، برگزاری کنگره جهانی هزاره شیخ مفید را کاری مقدس و پرارزش خواند و با اشاره به اهمیت بزرگداشت شخصیت‌های علمی، فرهنگی جهان و احیای آنان گفت: «اساس تحقیقات جمعی به‌عمل آمده در این کنگره می‌تواند مبنایی برای استمرار تحقیقات بعدی در حوزه علمیه باشد. تجربه موفق برگزاری این کنگره در حوزه علمیه قم، موجب ترغیب سایر مراکز علمی، فرهنگی و اسلامی در انجام این امور و بزرگداشت ( سایر شخصیت‌های جهان اسلام خواهد شد و اینجانب از اول علاقمند به‌این کار بوده‌ام.» رجوع‌کنید کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394