خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۲

یکشنبه 19 اردیبهشت 1372   | 16 ذیقعده 1413 9 می 1993

 

ساعت هفت صبح ناشتا به باشگاه نهاد [ریاست جمهوری] رفتم. جلسه هیأت دولت را آنجا تشکیل دادیم که اعضای دولت چکاپ شوند. دکتر [رضا] ملک‌زاده، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]، ترتیب معاینات را داده بود. من هم از قلب و چشم و گوش و اعضا و فشار خون و... معاینه شدم؛ عموماً رضایت بخش بود. خون برای آزمایش گرفتند. صبحانه خوردیم و ساعتی هم جلسه دولت بود.

ساعت ده و نیم به دفترم رفتم. آقای [اسماعیل] شوشتری، وزیر دادگستری آمد. خدماتش به دادگستری و رضایت قضات و کارکنان و آقای [محمد] یزدی، [رئیس قوه قضاییه] را توضیح داد. من هم تأیید کردم و گفتم که آقای یزدی خواهان ابقای ایشان در کابینه بعدی است.

آقای مسیح مهاجری، [مدیر روزنامه جمهوری اسلامی و مشاور اجتماعی رئیس ‌جمهور] آمد. از مشکلات مطبوعات به خاطر تک نرخی شدن ارز و از مشکلات خودش در روزنامه جمهوری اسلامی و عدم تحرک و کار در مشاورت اجتماعی گفت. [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران آمد. گزارش کارهای شهرداری را داد و در مورد میدان میوه و تربار و مسائل شرکت واحد اتوبوس‌رانی و... مشورت کرد. نظراتی دربارة زمین و انتخابات ارائه داد.

محسن آمد. گزارش بازار خرید گندم را داد و در مورد مسافرت همراه عفت گفت. [آقای حسین کمالی]، وزیر کار و امور اجتماعی و آقای [محمد] سلامتی، [معاون وزیر کار]، آمدند. دربارة شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای و مشکل تداخل آن با شورای عالی علوم کاربردی صحبت شد که قرار شد علاج کنم. سلمانی برای اصلاح آمد. بعد از ظهر کارهای دفتر انجام شد.

عصر آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] آمد. گزارش کارهای معادن و فلزات را داد و خبر داد که یکی از وزرای ایتالیایی، پیشنهاد فروش هواپیمای بوئینگ 747 را داده است. از برخی مواضع تند اظهار نگرانی کرد.

 آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] و مهندسین ساخت سد آمدند و گزارش آسیب سرریز سد شهید عباس‌پور را دادند. طرح‌ترمیم آن را ارائه کردند و اعتبار خواستند. آقای [عبدالله] نوری، وزیر کشور و معاونش آقای [رسول] زرگر آمدند. کمبودهای اعتبارات شهرداری‌ها و نیازهای فراوان آنها را گفتند و کمک خواستند. دربارة انتخابات و مسائل سیاسی و اجتماعی مذاکره شد.

 آقای [علی] کریمی، قائم مقام آستان قدس [رضوی] آمد. از کمک‌های من به آستانه تشکر کرد و برای تکمیل طرح‌های عمرانی و پرداخت مطالبات‌شان از ارگان‌ها استمداد نمود. گفت آقای [عباس واعظ] طبسی، [تؤلیت آستان قدس رضوی]، بعد از عمل جراحی وضع بدتری دارد.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة انتخابات ریاست ‌جمهوری، سفر ایشان به شمال، کابینه آینده، نامه جامعه اروپا، مصاحبه من با مجله تایم، مواضع غیر منطقی آقای [احمد] جنتی و مسائل افغانستان مذاکره کردیم. دیر وقت به خانه آمدم.