خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۷۲

 سه‌شنبه 19 مرداد 1372  | 21 صفر 1414 10 آگوست 1993

 

در گزارش‌ها اقدامات آمریکا برای جلوگیری از تحویل محموله‌ای به ایران که ادعا می‌کنند مواد اولیه قابل استفاده در ساخت سلاح شیمیایی است و اعتراض چین به آمریکا مورد توجه است. از آقای [اکبر] ترکان، [وزیر دفاع] پرسیدم. گفت محموله‌ای که از جای دیگر، تحویل ایران خریده‌ایم، قرار است از راه چین برسد.

نمایندگان فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خارج از کشور آمدند. آقای [علی] لاریجانی گزارشی داد و من برایشان در رابطه با کیفیت تبلیغ صحبت کردم.[1] عکس دسته‌جمعی گرفتند.

شش نفر از زندانیان سیاسی ـ مذهبی قبل از انقلاب آمدند. مقداری از خاطرات زندان و وضع کار فعلی‌شان صحبت شد. توقع دارند این سوابق هم به نحوی مثل آزادگان امتیاز حساب شود. به هر نفر یک سکه و عطر دادم. آقای منوچهر شرافت آمد. برای مشکلی که در رابطه با چاه آب کشاورزی دارند، استمداد کرد و مقداری از حال بستگان گفت.

دکتر [علیرضا] مرندی آمد. راجع به کارهای آینده وزارت صحبت شد. نگران اختلاف با سازمان نظام پزشکی است؛ توصیه به هماهنگی کردم. در مورد مطالعات فرصت مطالعاتی که در آمریکا گذرانده و عمل مهره گردن و... توضیح داد.

دکتر حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد. راجع به آینده دولت و وزرای حذف شده و ساختمان میهمان سرای دولت و استراحتگاه در ساحل خزر برای دولت صحبت شد.

عصر [آقای سید حسین موسویان]، سفیرمان در آلمان همراه مأمور اطلاعات آمدند. دربارة تحرکات ضدانقلاب صحبت شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. تصویب کردیم که از آموزش‌های غیرحضوری دانشگاه‌های معتبر دنیا استفاده شود. گزارش سازمان جهاد دانشگاهی و مرکز چاپ و نشر کتب دانشگاهی مطرح شد.

شب آقای [محمود] واعظی اطلاع داد که یک ضدانقلاب، کنسول روسیه در سفارتشان را به گروگان گرفته و خواهان اجازه خروج و پناهندگی است. گفتم به نحوی حل کنند.

 

 

[1] - آقای هاشمی در مراسم افتتاح پنجمین سمینار سراسری نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، معرفی و شناساندن چهرة واقعی و ماهیت بیپیرایه اسلام به جهانیان را یکی از وظایف عمده دستاندرکاران (این امر دانست وگفت: «رسالت اصلی مبلغین و نمایندگان فرهنگی در خارج از کشور، معرفی معارف خالص و مترقی فرهنگ اسلامی، عجین شده با فطرت انسان است و اگر چنین شود، قلوب و افکار بسیاری مجذوب احکام اسلام خواهد شد. شیوه برخورد پیغمبر عظیمالشأن اسلام و اصحاب بزرگوار آن حضرت و ائمه اطهار علیهمالسلام در برخورد با مشرکین و ناآگاهان، بهترین الگو برای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج ( ازکشور است. این منطق اسلام که تمامی سخنها را بشنوند و بهترینها را برگزینند، حاکی از روح عزت و اعتماد به نفس اسلام در ارائه شیوههای صحیح و آزاد بحث و تفحص در مواجهه با افکار مخالف است. اکنون لجاجتهای فرهنگ مادی و استعماری دشمنان، تظاهر بهآزادی و آزاداندیشی آنان را تحتالشعاع قرار داده و آنان نتوانستهاند آزادی فکر و اندیشه را منفک از مسائل مادی و استعماری خود حفظ کنند و همین امر مبارزه آنان با اسلام را عقیم گذارده است. نسبت دادن پیرایهها بهاسلام و وجود تعصبات جاهلی و افکار متحجر، بدترین ظلم به اسلام است. حضرت امام (ره) با شجاعتی خاص که مشخصه شخصیت بسیار بالای ایشان بود، بسیاری از این پیرایهها و افکار جاهلی را از بین بردند، ولی هنوز دنیای اسلام دچار افکار غلطی است که امیدواریم علمای بزرگ و اندیشمندان اسلام، در جهت معرفی چهرة واقعی اسلام بهجهان، بیش از گذشته تلاش کنند.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.