حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • حرف های سبحانی نیا در مورد دولت اول و دورنمای دولت دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی

حرف های سبحانی نیا در مورد دولت اول و دورنمای دولت دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی

در دولت آقای هاشمی موقعیت و پرستیژ ایران در صحنه های بین المللی واقعیتی انکار ناپذیر است .

  • تهران
  • سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۷۲
چهار سال آینده ریاست جمهوری آقای هاشمی، بسبیار حساس، مهم و سرنوشت ساز است که من فکر می کنم توفیق در انجام امور بستگی به این تحول و تغییرات در کابینه آینده دارد.

 

ارزیابی شما از عملکرد کابینه فعلی آقای هاشمی رفسنجانی چیست؟
سبحانی نیا: شرایط جدید کشور به خصوص مسأله دولت و عملکرد گذشته و حال آن جای بحث زیادی دارد. به طور اجمال باید گفت که دولت در چهار سال گذشته یک سری نقاط ضعف و قوتی داشته که در جای خود باید ارزیابی شود.
عملکرد دولت را نمی توان فقط با توجه به مسایل داخلی مورد تجزیه و تحلیل قرارداد. با توجه به تأثیرات متقابل کشورها بر یکدیگر و جریانات بزرگ و کوچک بین المللی باید برای بررسی فعالیت های دولت سوای مسایل داخلی به فشارهای بین المللی و تحرکات کشورهای منطقه برای محدود کردن ما و دیگر عوامل توجه بشود. البته دولت بیشتر روی مسایل اقتصادی و تحرک در این زمینه تأکید کرده و تلاشش این بوده که کارخانجات را از حالت رکود بیرون بیاورد و مواد اولیه و سایر نیازمندی هایی که صنعت را متحول می کند، در اختیارشان قرار دهد که این کارها را با شرایط موجود نسبتاً خوب انجام داده است.

در رابطه با مسایل اقتصادی یکی از عمده ترین گرفتاری های ما وابستگی شدید به دلار است و همه ساله در مجلس روی این مسأله که بالاخره بودجه ارزی باشد یا نه و سوبسید در چه حدی باشد، بحث می شود.
در سال جاری دولت و مجلس پس از بحث های فراوان به جمع بندی خوبی رسیدند که حاصل آن تک نرحی شدن ارز و بریدن وابستگی به ارزهای خارجی و دلار بوده است. با این کار هم بهای لازم را به ریال کشورمان داده ایم و هم وابستگی های جنبی را کم کرده ایم و هم ارزش واقعی ریالی در کشور معلوم می شود.
در حال حاضر رقابت سالم بین دستگاه های بوجود آمده است و دولت حمایت لازم را به شکلی که وابستگی به دنبال نداشته باشد، انجام می دهد.  تا اینجای کار قدم مثبتی بود و طبیعت کار این بود که با این سیاست جدید، در مرحله  آغازین مشکلاتی داشته باشیم ؛ ولی انتظار این  است که با گذشت زمان معقول ،هم قیمت اجناس و تولیدات پایین بیاید و هم قیمت واقعی ارز مشخص شود که اینها پیش بینی های اولیه سیاست گذاران این برنامه بوده ایت که کاهش محسوس فقط در قیمت ارز داشته ایم.
من در این بعد دولت را در اجرای این سیاست ها نسبتاً موفق دیده ام و تبعاتی که از ناحیه اجرای این سیاست ها دامنگیر جامعه است باید از طریق نظارت بر قیمت ها کنترل و بدین وسیله جانب مصرف کنندگان گرفته شود. اینها مواردی است که مردم از کابینه آینده انتظار دارند . چیزی که مردم از آن رنج می برند مسأله گرانی است. ادامة روند فعلی که دولت ظاهراً نقشی در برخورد با گرانی ندارد و دستگاه های به طور دلخواه هر روز جنسی را گران می کنند، نه به نفع دولت و نه به نفع مردم است. انتظار به حق مردم کنترل و نظارت دقیق دولت بر این امور است.
در بخش سیاست خارجی ضمن اینکه در بخش هایی ممکن است کاستی هایی به نظر بیاید موفقیت های خوبی در این چند ساله داشته ایم که اینها را نباید از نظر دور داشت.
موقعیت و پرستیژ ایران در صحنه های بین المللی واقعیتی انکار ناپذیر است و این که می بینیم همه دنیای استکباری به عناوین مختلف فشارهایی علیه ما ایجاد می کنند که دلیل بر جایگاه ما در صحنه جهان و پایگاه ما در بین ملتها است. کسب این موقعیت، نتیجه تلاش های دستگاه سیاست خارجی ماست و مواضع محکم و متقن مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در رابطه با مسائل جهان مانند قطعنامه ۵۹۸ و تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل از نقاط برجسته کار سیاست خارجی کشورمان است که علی رغم فشارها، سازمان ملل  عراق متجاوز را اعلام کرد. در جنگ نفت و سایر جریانات که در منطقه بوجود آمد، نقش دستگاه سیاست خارجی ما یکی از مواضع مثبت جمهوری اسلامی ایران بود.
حمایت های خوب جمهوری اسلامی ایران ار مسلمان ها در بوسنی، افغانستان و آسیای میانه، هند، کشمیر با تمام امکانات مادی و معنوی، مواضع محکمی است که امام خمینی رضوان الله تعالی علیه دنبال آن بودند. اینها از ویژگی های سیاست خارحی بود که باعث دلگرمی ملت های محروم جهان است؛ زیرا احساس می کنند جمهوری اسلامی همان سیاست های اصول اولیه خود را دارد.

در مورد مسایل فرهنگی تلاش های خوبی صورت گرفته؛ ولی این نکته را باید در نظر داشته باشیم  که دنیای استکبار بعد از آنکه در جنگ به اهداف خود نرسید، برنامه انزوای سیاسی و محاصره اقتصادی علیه ایران را در پیش گرفت  که با شکست مواجه شد. راه جدیدی را برای از پا در آوردن جمهوری اسلامی از طریق مسائل فرهنگی برنامه ریزی کردند که تهاجم فرهنگی ناشی از همین سیاست استکبار جهانی است و برخورد با آن تلاش بیشتر دستگاه های ذی ربط را می طلبد و دستگاه ها باید با مظاهر منفی فرهنگی غرب به اشکال مختلف برخورد جدی به عمل آورند . حوزه های علمیه ، مراکز علمی و دانشگاهی  باید در این امر حیاتی نقشی را ایفا کنند.
لطفاً نظرتان را در مورد الگوی جذب سرمایه های خارجی و واردات کالاهای بیگانه به کشور بیان بفرمایید .آیا میزان و نوع اجناس وارداتی مطابق با آن نظریه هست که می گوید باید کالاهای خارجی را وارد کنیم تا صنایع داخلی برای رقابت با آن ها سعی در بالا بردن کیفیت تولیدات خود بکند ؟ بطور کلی با این میزان واردات آن رقابت مورد نظر فراهم شده است یا نه؟
سبحانی نیا: نسبت به سرمایه گذاری های خارجی و مسأله واردات، تبعاً هدف از جلب این سرمایه گذاری ها با واردات این نیست که ما در بخش هایی که تولیدات داخلی داریم و سرمایه گذاری کردیم، با وارد کردن کالای مشابه توی سر کالای داخلی می زنیم و احیاناً سرمایه گذاری که انجام می گیرد، در جهت نابودی تولید داخلی و صنعت خود ما باشد. هدف این بوده که ما از این طریق صنعت داخلی را تقویت کنیم . من معتقدم که واردات باید با نظارت و کنترل دولت صورت بگیرد و با توجه به نیازهای داخلی ، سرمایه گذاری باید در جهت تقویت صنعت، کشاورزی و اقتصاد باشد.  در بخش صنعت مسکن در چند ساله اخیر تحول نسبی خوبی را شاهد بودیم؛ ولی این کار باید با برنامه انجام بگیرد. باید ابزار کار را در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار بدهیم. ماشین آلات لازم در اختیارشان قرار بگیرد  تا  مرغوبیت را بالا ببرند. ما هوش و استعداد داخلی کم نداریم. در یک حد متوسطی که هم رقابت باشد و بر سر صنعت داخلی زده نشود ،باید اجازه ورود کالاهای خارجی را کنترل شده صادر کرد.
ایا به نظر شما ضرورتی در تغییر اعضای کابینه به چشم می خورد؟
سبحانی نیا: در رابطه با دولت آینده، اعتقاد من این است که لازم است از جهات کیفی و کاری، تحولی در کابینه آینده صورت بگیرد. حال چه تعدادی، جای بحث دارد. به خاطر شرایط فعلی اصل تحول یک ضرورت است. در وقع تغییر در کابینه، نظر مردم است. اگر آقای هاشمی همین کابینه را معرفی کند و مجلس آن را تأیید کند، هم به ضرر رئیس جمهور است و هم به ضرر مجلس. چرا که نمایندگان مجلس برخاسته از مردم هستند و باید به خواسته های مردم پاسخ مثبت بدهند.

من احساس می کنم انتخابات ششمین دوره ریاست جمهوری برای آقای هاشمی و دیگر مسئولین دست اندر کار پیامی داشت و آن این بود که مردم ضمن عشق به انقلاب یکسری مشکلاتی دارند که باید توجه شود.  در دولت چند نفری از وزرا باید کنار گذاشته یا جابجا شوند و نیروهای جدیدی جایگزین شوند که امیدواری تازه ای در مردم ایجاد می کند و همکاری بیشتر دربدنه نظام را باعث می شود.
افرادی که چندین سال در کابینه بوده اند، اگر دید یا نظری در بخش های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته اند، نظراتشان را داده اند و الان بعضی از دستگاه ها به پایان کار رسیده اند و حرف جدید یا طرح جدید برای پیشرفت کار در زیر مجموعه شان ندارند.
اگر نیروهای جدید با فکر تازه بیایند، تحول دیگری در بدنه اجرایی بوجود خواهند آورد.
توان آقای هاشمی بالاتر از آن است که امروز ما می بینیم در دولت عمل می شود. احساس من این است بخشی از این توان به خاطر ناهماهنگی هایی که وجود دارد، به دست خود اعضای دولت هرز می رود و اگر یک مجموعه  هماهنگ، همدل، همفکر و تابع رئیس جمهور و ولایت و رهبری نظام باشند، کارایی بیشتری خواهند داشت و در جهت حل مشکلات توفیقات بیشتری به دست خواهند آورد. لذا ایجاب می کند که در دولت تغییراتی صورت پذیرد. مجلس چنین دیدی را نسبت به دولت دارد.  مردم هم این انتظار را از مجلس و رئیس جمهور دارند. از همه مهمتر چهار سال آینده ریاست جمهوری آقای هاشمی، بسبیار حساس، مهم و سرنوشت ساز است که من فکر می کنم توفیق در انجام امور بستگی به این تحول و تغییرات در کابینه آینده دارد.

رابطه مجلس و دولت آقای هاشمی تا به حال چگونه بوده است؟
سبحانی نیا: در دوره چهارم به نظر خوب بود. چه در رابطه با هم فکری و همکاری های مشترک برای مسائل اصلی مانند بودجه ۷۲ و مسائل مشابه و چه در بعد نظارتی مجلس با صمیمیت برخورد شد.
اگر سئوال بوده یا تذکری و تحقیق و تفحص همه سعی شده در یک جو خوب و مثبتی صورت بگیرد و دور از تنش های و انتقام جوئی ها باشد.
مسأله دیگر اینکه برای ایجاد نفاهم و نزدیکی بیشتر جلساتی بین دولت و مجلس بوده و هیأت رئیسه با رئیس جمهور در ریاست جمهوری دیدارهایی داشته اند که در ایجاد تفاهم و همفکری بسیار مؤثر بوده است.
حضور هر یک ازوزرا در مجلس فرصتی بود برای اعلام طرح ها و برنامه های خود که بعد از انتخاب کابینه جدید ادامه پیدا خواهد کرد و مجموعه این مسائل در ایجاد تفاهم بین دولت و مجلس مؤثر بوده و در جامعه هم بازتاب مثبتی داشته و انتظار مردم از مجلس و نمایندگان همین بوئده که بی جهت دستگاه اجرایی را زیر فشار قرار ندهند . در جایی که ضعف دیده شد، تذکر بدهد و بعضی موارد هم برخورد جدی صورت بگیرد.
علاوه بر همه اینها با توجه به ارتباط نزدیک رئیس مجلس با رئیس جمهور، سعی شده است مسائل در یک جو تفاهم آمیز به نحو مطلوبی حل شود. بنابراین برداشت این است که با دولت آینده هم ما مشکلی نخواهیم داشت و تلاش خواهد شد که ان شاءالله با آقای هاشمی رفسنجانی که انتخاب و معرفی وزراء حق ایشان است، هم فکری هایی صورت بگیرد و پیشنهادها به ایشان منتقل شود که ایشان هم در حدی که لازم می دانند از  نظرات استفاده کنند تا در یک جد تؤام با تفاهم کابینه آینده انتخاب شود که خواهد شد.

 

منبع: روزنامه کیهان