خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۷۰

دوشنبه 21 بهمن |  6 شعبان 1412 10 فوریه 1992

 

 ساعت هشت در دفترم بودم. ساعت نُه صبح آقایان [حسن] فیروزآبادی و فروزنده آمدند. از کم شدن سهمیه ارزی نیروهای مسلح گله داشتند که گفتم به نسبت درآمدها تخصیص میدهیم و اگر از سهم شما کم نشود، باید از سهم دیگران بیشتر کم شود که مشکل آفرین است.

سفیران و کارداران مقیم ایران آمدند. سفیر آلمان به‌عنوان مقدم السفرا صحبت کرد و تبریک گفت. من هم سیاستهای داخلی و خارجی ایران را توضیح دادم. سپس یکایک آن‌ها آمدند، مصافحه کردیم و تبریک گفتند. جملهای به هر یک گفتم و کمی با آن‌ها نشستم. سفیران ایتالیا و آلمان هم صحبت کوتاهی داشتند. سپس در جمع آن‌ها در حیاط عکس دستهجمعی گرفتیم.

آقای دکتر روحانی آمد و نظر جلسهای که با محسن رضایی و [محمدجواد] لاریجانی در مورد لزوم گشودن باب مذاکره با آمریکا برای استفاده از شرایط فعلی و جلوگیری از تصادم گذشته، گفت. برای حل مشکل سفر کشتی آمریکایی که در اختیار محیط‌زیست منطقه است، برای مطالعه وضع آلودگی خلیج فارس کمک خواست که با رهبری صحبت کردم. قرار شد بدون اجازه توقف در بنادر ایران و بدون پرچم آمریکا و با حضور مأموران ما در کشتی، بتوانند در آب‌های ایران هم مطالعه و بررسی کنند.

عصر وزیر امور خارجه ارمنستان آمد. توضیحات زیاد درباره وضع ارمنستان و مشکل انرژی و مسئله نزاع با آذربایجان بر سر منطقه قرهباغ داد و خواستار توسعه همکاری و باز شدن گمرک و زدن پل روی رودخانه ارس و کشیدن لوله گاز ایران شد. قرار شد ایران برای نزاع بر سر قرهباغ میانجی‌گری کند.

شورای اقتصاد جلسه داشت. درباره کیفیت حمایت از اقشار آسیبپذیر در صورت حذف سوبسید [= یارانه]، بحث و تصمیمگیری شد. قرار شد ظرف سه سال، کوپنها [= کالابرگ] حذف شود و به موازات آن برای جبران، به نیازمندان کمک شود.

آقای [غلامرضا] آقازاده، [وزیر نفت] آمد. گزارش سفر به عربستان سعودی و بردن نامه من برای ملک فهد را آورد؛ خوب استقبال کردهاند و قول همکاری برای اصلاح قیمت نفت دادهاند.