خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۷۰

چهارشنبه 13 شهریور |  24 صفر 1412 4 سپتامبر 1991

 

 صبح زود بیدار شدم. کارها را انجام دادم و گزارش‌ها را خواندم. فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و صنعت آمدند. آقای [عباس] طائب، رئیس دانشگاه توضیحات داد. من هم صحبت کردم[1] و ابتکارشان را ستودم که باعث تحکیم ارتباط بین فارغ‌التحصیلان و دانشگاه شده‌اند و از تجارب هم استفاده می‌کنند.

آقای [حمید] میرزاده برای امور ارز و [منطقه آزاد] کیش آمد. از پیشرفت کار آب و برق کیش اظهار رضایت کرد. از رقابت تجاری قشم با کیش شکایت نمود. آب شیرین‌کن را کپی‌سازی کرده‌اند و با کمتر از یک سوم ارز مورد نیاز خرید ساخته‌اند که می‌توان با این صنعت، سواحل جنوب را تحت تأثیر قرار دهد. می‌گویند آب محصول آن، هر لیتر 38 تومان تمام می‌شود.

[آقای سراج الدین کازرونی]، وزیر مسکن و شهرسازی و معاونان آمدند. در مورد طرح ضربتی حل مشکل مسکن توضیح دادند؛ مشکل اصلی، پول و مصالح می باشد که قابل حل است. [آقای اکبر ترکان]، وزیر دفاع آمد و برای سفر به کره‌شمالی مشورت کرد. گفت در عمل به قرارها، کره‌ای‌ها دارند کوتاهی می‌کنند. قرار شد در تحویل نفت تأخیر کنیم تا علت روشن شود.

ظهر با بچه‌ها که برای دیدار مادرشان آمده بودند، غذا خوردیم. عصر دکتر [رضا] ملک زاده برای عیادت عفت آمد.

در جلسه هیئت دولت شرکت کردم. طرح ضربتی حل مشکل مسکن در دستور بود؛ ناتمام ماند. شب به خاطر کسالت عفت در دفترم ماندم. بعضی از بچه‌ها هم شام را با ما بودند و رفتند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اگر نتوانیم نیازهای علمی و فنی کشورمان را در سایه تلاش و پشتکار کارشناسان متعهد و متخصص داخلی تأمین کنیم، موفق به‌ساختن کشوری مستقل نخواهیم شد. در این کشور، میدان عمل برای دانشمندان و محققان کاملا باز است و متخصصان ما باید این امکانات را به‌طور کامل مورد استفاده قرار دهند و رسالت خطیر خود را ایفا کنند. برقراری این ارتباط، علاوه بر انتقال تجربیات مدیران اجرایی به دانشگاه‌ها، مدیران اجرایی را در جریان آخرین یافته‌های علمی قرار می‌دهد و نتایج مفیدی برای دستگاه‌های اجرایی و آموزشی کشور دارد. رفع این نقیصه، احتیاج به پیگیری مستمر دارد.» آقای هاشمی، لزوم برقراری ارتباط با مراکز تحقیقاتی و آموزشی خارج از کشور، جهت تبادل تجربیات و اطلاعات را مورد تأکید قرار داد و گفت: «در متن تعالیم اسلامی، مانعی در زمینه فراگیری علوم وجود ندارد و محققان ما باید در میان مسایل علمی دنیا و تجربیات سایر کشورها قرار (Äگیرند. آن دسته از متخصصان ایرانی که اینک در خارج از کشور به‌سر می‌برند، نسبت به‌وضع خودشان قانع و راضی نیستند. انسان تحصیل‌کردة صالح، صرفاً مسایل شخصی خودش را نمی‌بیند. این افراد در قبال اجتماع وظیفه سنگین‌تری برعهده دارند. هیچ جا کار کردن برای افراد بهتر و شیرین‌تر از کشور خودشان نیست.» آقای هاشمی ضمن اظهار رضایت از جو عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی یادآور شد: «روحیه قوی اسلامی و انقلابی در بین اکثر دانشجویان و استادانِ دانشمند وجود دارد و این امر از نقاط رضایت‌بخش و افتخارآمیز دانشگاه‌ها است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.