خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۷۰

 

سه‌شنبه 5 شهریور |  16 صفر 1412 27 آگوست 1991

 

آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] آمد. گزارش عملکرد صنایع پولاد، مس، آلومینیوم و معادن و اکتشاف طلا و مبالغ فروش در بازار آزاد و مصارف آن‌ها را داد.

آقای [علی] شمس اردکانی [رئیس منطقه آزاد قشم] و گروهی از همکارانش آمدند. گزارش عملکرد و پروژه‌های مورد مذاکره با سرمایه‌گذاران را دادند و مشکلات را، من‌جمله عدم وجود مقررات روشن که سرمایه‌ها را تضمین بنماید، گفتند.

آقای [عباسعلی] وکیلی، مسئول ستاد [رسیدگی به امور] آزادگان آمد؛ برای گزارش و استمداد و شرح مشکلاتی که با آقای [سید علی اکبر] ابوترابی دارد. آقایان [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو]، [محمدحسین] عادلی، [رئیس بانک مرکزی] و [غلامرضا] آقازاده، [وزیر نفت]، برای مذاکره در خصوص انتقال خط لوله محرم از وزارت نفت به وزارت نیرو آمدند. این طرح در زمان جنگ برای انتقال نفت خوزستان به جاسک، به منظور حفاظت از بمباران دشمن شروع شد و تاکنون به بندر طاهری رسیده است و در شرایط فعلی، قابل استفاده برای نفت نیست. قرار شد بخشی از این خط، برای انتقال آب به سواحل جنوب، به وزارت نیرو منتقل شود و مخارج آن که با وام بانک مرکزی انجام شده است، توسط وزارت نیرو پرداخت شود. سپس درباره تنظیم برنامه سوخت نیروگاه‌ها براساس پیشنهادات [دفتر] بازرسی ویژه [رئیس‌جمهور] تأکید کردم.

عصر از وزارت امور خارجه آمدند وگزارش مذاکره با هیئت عراقی را دادند. شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. بخشی از آیین‌نامه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها و همچنین رئیس پیشنهادی برای دانشگاه اهواز تصویب شد.