خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۷۰

سه شنبه 23 مهر |  6 ربیع الثانی 1412 15 اکتبر 1991

 

جمعی از نابینایان آمدند. بعد از سرود و شعر و قرآن، گزارشی از پیشرفت کارهای پشتیبانی در دوره دو ساله اخیر و توسعه مرکز آموزشی و تأمین ابزار مدرسه آموزش برای روشندلان دادند. من هم صحبت تشویق‌‌آمیز نمودم[1].

آقای [محمد] اسحاق مدنی، [مشاور رئیس‌جمهور در امور اهل سنت] آمد. گزارش سفر به هند را داد و گفت محبوبیت ایران در میان مسلمانان هندی، به خاطر مواضع حق و انقلابی و اسلامی ایران در مسائل جهان اسلام و جهان، خیلی خوب و بالا است.

آقای [سید هادی] خسروشاهی آمد و خواستار اعزام به مأموریت سفارت در کشورهای اروپایی برای انجام امور فرهنگی و ساختن مرکز فرهنگی در لندن شد. از عدم ارجاع مسئولیت مناسب به سفیران روحانی که پس از اتمام دوران سفارتشان به تهران آمدهاند، انتقاد داشت.

[شیخ خلیفه بن سلمان بن محمد آل خلیفه]، وزیر کار بحرین، برای ملاقات آمد. مذاکرات برای تقویت همکاری بود. مدیران آستانقدس رضوی آمدند. گزارش کار و اقدامات و خدمات را دادند و برای توسعه خدمات کمک خواستند. مطالبات آستان قدس از ارگانهای دولتی را مطرح کردند؛ قرار شدآقای [حمید] میرزاده پیگیری کند.

عصر در دفترم ماندم. کارها را انجام دادم. شب هم ماندم. عفت از کرمان برگشت و به دفترم آمد و شب را ماند. از وضع برگزاری کنگره خواجویکرمانی راضی نیست و هزینهها را زاید میداند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما از دیدن شما هم خوشحال هستیم و هم متأثر. متأثر از اینکه برخی خواهران و برادران ما از نعمت بینایی محروم هستند و خوشحال از اینکه با شنیدن گزارش کارهای انجام شده، توانسته‌ایم برخی از مسئولیت‌های خود را نسبت به‌شما انجام دهیم، هرچند حقوق شما خیلی بیش از اینهاست. شما خیلی از مسایلی را که با چشم نمی‌بینید می‌توانید با عقل و استعداد خود درک کنید. روشندلان نباید از لحاظ روحی ناراحت باشند. خداوند برای آنان پاداش شایسته‌ای در مقابل صبرشان دارد که همین وضع جسمی راهی برای رسیدن به‌آن پاداش بتواند باشد.» آقای هاشمی از اینکه برخی از امکانات تحصیلی و رفاهی روشندلان از جمله وسیله نقلیه، امکان تحصیل و مراکز تحصیل با تلاش مسئولین آنها افزایش یافته است، اظهار رضایت و خرسندی کرد و اظهار داشت: «امیدواریم در آینده وضع به‌گونه‌ای باشد که افراد استثنایی به حقوق خود برسند و شرایط لازم در تمامی زمینه‌ها برای آنان فراهم شود و از مسئولین می‌خواهیم در این زمینه به‌طور جدی تلاش کنند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392