خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۷۰

پنج شنبه 7 آذر |  20 جمادی الاول 1412 28 نوامبر 1991

 

 ساعت چهار و نیم صبح بیدار شدم و دیگر نخوابیدم. در اخبار، فشار آمریکا بر اسراییل و همسایههایش برای شروع مذاکرات در آمریکا و فشار آمریکا و فرانسه و انگلیس بر لیبی برای مسئله سقوط هواپیما مهماند.

تا ساعت نُه صبح کارها انجام شد. تیمسار [علی] شمخانی و فرماندهان نیروی دریایی به مناسبت هفتم‌آذر، روز نیروی دریایی آمدند؛ گزارش دادند و من صحبت کردم.[1] آقای شمخانی در مذاکره خصوصی، از عدم همکاری ستاد مشترک ارتش و از مانعتراشی در راه شرکت نیروهای مسلح در بازسازی گفت.

مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشت. طرح حمایت ایثارگران در‌دستور بود که ناتمام ماند و بنا شد کارشناسی بیشتری شود. قانون مجازاتهای اسلامی که در اثر اختلاف شورای نگهبان و مجلس به مجمع ارجاع شده، به نفع نظر مجلس تصویب شد.

دکتر [حسن] روحانی آمد. تذکراتی برای نطق من در [اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی] سنگال داد. آقای [محمد] مؤمن، از من خواست که برای حل مسئله آقای منتظری دخالت کنم.

عصر تا سرشب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. فائزه و بچههایش برای پذیرایی آمده بودند. به آقای [عبدالله] نوری تذکر دادم که به مسئله اعتصاب بعضی از معلمان ارومیه رسیدگی کنند. گفت دست شاهدوستها [= سلطنت‌طلب‌ها] در آن دیده شده است.

آخر شب اطلاع دادند که در رودبار، زلزلهای با قدرت 5/5 درجه در مقیاس ریشتر رخ داده است. کوهها ریزش کرده، راه بسته شده، گاز نشت کرده و برق قطع شده است. یاسر هم از بندر انزلی تلفن کرد و گفت درآنجا هم زلزله رخ داده است. در تهران هم زلزله حس شد. با وزیر کشور صحبت کردم و خواستم که سریعاً رسیدگی کند.

 

[1] - آقای هاشمی در این دیدار با اظهار خرسندی از اینکه نیروی دریایی ارتش و سپاه از آزمایش همکاری مشترک خود با فرماندهی واحد سربلند بیرون آمده‌اند، این مسأله را مایه اطمینان خاطر دانست. رییس‌جمهور با ابراز خوشحالی از فعال بودن طرح‌های عمرانی در نیروی دریایی و تلاش آنها برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، همگام با دیگر (Äبخش‌های کشور گفت: «طبیعتاً نیروهای مسلح به عنوان نوک پیکان دفاعی و حافظ جان و مال و آب و خاک کشور، موظف‌اند نسبت به جبران عقب‌ماندگی‌ها و مشارکت در صحنه بازسازی فعال باشند. قانون اساسی و مسایل اسلامی و انسانی ایجاب می‌کند که مردم از امکانات نیرو در بازسازی بهره‌مند شوند، زیرا راکد بودن امکانات باعث فرسوده شدن آنها می‌شود. ما وظیفه پشتیبانی از شما را ادامه می‌دهیم و به‌ارزش حضور شما در جامعه آگاه هستیم. اگر نیروهای مسلح این اعتقاد را در مردم بوجود آورند که در جنگ و صلح مشکل‌گشا هستند، بر محبوبیت آنها خواهد افزود. اکنون باید نیروهای مسلح با همکاری در اجرای طرح‌های عمرانی و بازسازی، دین خود را به مردم ادا کنند که البته این همکاری شروع شده است. نیروی دریایی بخش بزرگی از مسئولیت تأمین سواحل جنوبی، حفاظت از تأسیسات حساس در سواحل و تأمین حمل و نقل و تجارت دریایی را تا بالاترین نقاط شمالی خلیج‌فارس با سرافرازی انجام داد تا اینکه در آخرین روزها امریکا و متحدانش گستاخانه به‌آب‌های منطقه آمدند و در مقابل نیروهای ما ایستادند. شما به‌ارزش سواحل و تأثیری که آبراه تنگه هرمز در زندگی مردم خودمان و منطقه و دنیا دارد آگاه هستید و لازم است با ابزار مجهز از آن حفاظت کنید.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392