خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

پیشنهاد کمال خرازی به هاشمی چه بود؟ *** گزارش کرباسچی از طرح کمربندی تهران

  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۹

شنبه 29 اردیبهشت 1369  |  23 شوال 1410                        19 می 1990

 

 ساعت هفت و نیم صبح به دفترم رسیدم. آقای[جواد] اژه‌ای،[مشاور فرهنگی رییس‌جمهور]آمد. عازم اروپا است. برای دانشجویان اسلامی خارج از کشور،[مبلغ 50هزار دلار]کمک گرفت. آقای[حمید] میرزاده، برای امور جاری و بازسازی آمد. از ضعف موقعیت خودش در مقابل وزرا گله داشت؛ به وضع گذشته خو‌گرفته است.

آقای[سیدکمال] خرازی، [نماینده دایم ایران در مقر سازمان ملل] آمد. گزارش مسایل سازمان ملل را داد. درباره مسالة کمک به آزادی گروگان‌ها، قطعنامه 598 و مسایل دیگر صحبت شد. پیشنهادهایی درخصوص جذب نیروهای متخصص ایرانی خارج از کشور و تبلیغات داد.

آقای[علی‌محمد] بشارتی آمد و گزارش سفر به عربستان سعودی را داد؛ زیر بار تظاهرات سیاسی نرفته‌اند و منکر شده‌اند که به عمانی‌ها چنین چیزی را گفته باشند. گفت پنج بار و مجموعاً یازده ساعت، با [آقای سعودالفیصل]، وزیر امور خارجه عربستان مذاکره کرده و نتیجه نگرفته است؛ نظر خودش این بود که بپذیریم و به مکه برویم.

[آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران آمد. گزارش اقدامات را داد و برای طرح‌های اصلاحی، منجمله اتوبان کمربندی[آزادگان] و اتوبان نواب، استمداد و مشورت کرد. آقایان [سیدهاشم]رسولی[محلاتی] و [سید علی]قاضی عسکر، برای مسایل دبیرخانه ائمه‌جمعه و برنامه سمینارشان آمدند. درخواست می کردند، دبیرخانه[شورای سیاستگذاریِ] ائمه‌جمعه، به‌عنوان نهاد انقلابی باشد.

شب با رهبری و احمد آقا جلسه داشتیم. درباره حج مذاکره کردیم. قرار شد بدون موافقت با برنامه [راهپیمایی]برائت [از مشرکین]، نرویم و اطلاعیه بدهیم. درباره نامة سرگشاده لیبرال‌ها صحبت شد. در مورد پاکستان و انتظار کمک ما در مقابل هند و مسایل دیگر هم مذاکره شد.