خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

تحرکات آمریکا برای فشار بیشتر بر عراق *** توصیه هاشمی به صبغت الله مجددی

  • یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۶۹

یکشنبه 27 آبان 1369  |  29 ربیع‌الثانی 1411                            18 نوامبر 1990

ساعت هفت و نیم صبح به دفترم رسیدم. در اخبار و گزارش‌ها، مسایل مهم، مربوط به تغییرات در شوروی و همچنین تحرکات آمریکا برای فشار بیشتر بر عراق بود.آقایان [مسعود روغنی]زنجانی، [رییس سازمان برنامه و بودجه] و [ معاونش، مسعود]نیلی آمدند و کلیات بودجه سال 70 را توضیح دادند.

آقای [محمدرضا]یزدان‌پناه آمد. توضیحاتی دربارة منطقه آزاد چابهار داد، ولی نتوانست از نظراتش دفاع کند؛ گفتم برود بیشتر بررسی کند و نتیجه را بیاورد.آقای [حسین]محلوجی، [وزیر معادن و فلزات]آمد. از فشارهای وزارت اطلاعات بر بعضی مدیرانش شکایت کرد؛ به آقای [علی]فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، گفتم رسیدگی کند.


سران مجاهدان افغانستان، [به سرپرستی آقای صِبغت الله مجدّدی، رییس‌جمهور دولت موقت افغانستان]آمدند. آنها خواستار حمایت بیشتر شدند و از بعضی برخوردها که در ایران، نسبت به بعضی افاغنه متخلف می‌شود، گله داشتند؛ گفتم باید کاری کنیم که تخلف نکنند. در مورد افغانستان برضرورت اتحاد و گذشت در مقابل همرزمان‌شان تأکید کردم. محسن آمد و در مورد کارهای خودمان صحبت شد.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. [انتصاب آقایان محمود شریفیان و یحیی‌محمدزاده]، استانداران زنجان و ایلام تصویب شد. شهرداری تهران، قرار شد نرخ کرایه تاکسی را که اخیراً گران کرده، در مقابل دادن قطعات یدکی و لاستیک، با نرخ دولتی تعدیل کند.

شب مهمان رهبری بودم. دربارة اختلاف وزارت اطلاعات و شرکت مخابرات، بر سر کنترل تلفن و مسایل جاری دیگر کشور مذاکره کردیم.