خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1367 / «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1367 / «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

بررسی مشکلات وزارت اطلاعات در جلسه سران قوا *** آخرین کابینه موسوی چگونه کامل شد؟

  • شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۶۷

 

شنبه 19 شهریور    |   28 محرم 1409                        10 سپتامبر 1988

در اخبار صبح محکومیت عراق به خاطر کاربرد خیلی وسیع سلاح شیمیایی علیه کردهای عراقی آمد و مهم‌تر از آن تصویب لایحه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر قطع اعتبارات و کمک‌های آمریکا به عراق و جلوگیری از اعتبارات بین‌المللی؛ حرکت آمریکا علیه عراق، جدی به نظر می‌رسد.

به مجلس رفتم. هیأت چینی به ملاقات آمد. پیشنهادهای وسیعی برای همکاری در ساخت و انتقال صنایع نظامی مهم و شرکت در بازسازی داشتند.

با آقایان رئیس جمهور و نخست وزیر تلفنی صحبت کردم و کابینه پیشنهادی را کامل کردیم. آقای [عبدالحسین] وهاجی سرپرست وزارت بازرگانی آمد. در مورد اجرای نظر اخیر امام در آزادی واردات و به خصوص در چگونگی آزادی واردات برای بخش خصوصی مذاکره شد.

عصر آقای [یوسف] بن علوی وزیر خارجه عمان برای ملاقات در مورد همکاری ایران با کشورهای جنوب خلیج فارس آمد و پیشنهاد عربستان را آورد. او در مورد مذاکره با وزیر نفت ما برای حفظ قیمت نفت و ترک تبلیغات علیه یکدیگر، مطالبی را در جلسه خصوصی گفت.

معاونان وزارت اطلاعات آمدند. درباره تمرکز امور اطلاعات و حذف حق کار اطلاعاتی از سایر نهادها گفتند. اول شب آقای [محمد جواد] لاریجانی آمد و گزارش سفر به فرانسه، ایتالیا و آلمان را داد که همگی با نظرات ما در مذاکرات ژنو موافقند.

شب در جلسه سران قوا به مشکلات وزارت اطلاعات پرداختیم. قرار شد مذاکره با وزیر نفت عربستان، ضمن یک کمیسیون مرکب از وزرای نفت ایران و عربستان و نیجریه و کویت باشد.