خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۶۳

چهارشنبه 30 خرداد 1363

    ساعت هشت‏ونیم صبح، به مجلس رفتم. مجلس به خاطر عدم آمادگی دوره جدید، تعطیل است. چند نفر از کارگران قصابی آمدند و شکایت داشتند که صاحبان مغازه‏های قصابی، برای اخراج کارکنان مغازه‏ها، برنامه‏ریزی کرده‏اند؛ چون با سهمیه‏بندی گوشت، ساعات محدودی نیاز به کارگر دارند و خودشان می‏توانند چند مغازه را اداره کنند.

    مصاحبه‏ای، برای فیلمی که به منظور نشان دادن زندگی و شخصیت امام تهیه می‏شود، داشتم و روی ابعاد معنوی و علمی امام، تکیه کردم. خانواده شهید دکتر مصطفی چمران به مناسبت سالگرد شهادتش آمدند. نماینده زابل آمد و از پیاده شدن نیروهای افغانی در نزدیکی مرزهای جنوب شرقی زابل خبر داد که قابل توجه و رسیدگی است. آقای مقصودی از ستاد برگزاری نماز جمعه [تهران] آمد و بیشتر روی انحصارطلبی در اداره امور حج و حذف نیروهای غیر هم خط خودشان، شکایاتی داشت. به ایشان تذکر دادم که در دعوت سخنرانان قبل از خطبه‏های نماز جمعه، دچار همان رویه خطی نشوند.

    آقای فاضل هرندی آمد و راجع به قانون اراضی کشاورزی، مطالبی داشت و از تأخیر [در برگزاری] انتخابات اصفهان شاکی بود. با وزارت کشور و شورای نگهبان، برخورد کردم و سیاست تأخیر در انتخابات موارد باطل شده را - که برخلاف حق و قانون است - مورد انتقاد قرار دادم؛ که قرار شد تجدید نظر کنند.

    آقای [حسین] محلوجی آمد. گزارشی از سفر ژاپن و پیشرفتهای فنی این کشور داد و خواستار تحکیم روابط با ژاپن و سفر من به آنجا برای این مقصود و استفاده از تکنولوژی آنها بود.

    عصر، هیأت رئیسه دائمی مجلس دوره دوم، اولین جلسه خود را تشکیل داد و مسئولیتهای اعضاء مشخص شد. برنامه هفته آینده و کارهای جاری مجلس؛ ساختن سالن جدید بزرگ در مجلس قدیم برای دوره بعدی مجلس و کارهای دیگر.

    افطار را با سران قوا در حیاط منزل شخصی امام، مهمان احمد آقا بودیم. امام هم برای نماز مغرب و افطار تشریف آوردند و بعد برای کارهای شب قدر، زود تشریف بردند. درباره جنگ، حفاظت منزل آقای قمی در مشهد، آمدن هیأت نظارت سازمان ملل به ایران برای [کنترل] نزدن شهرها، ترمیم کابینه و... بحث و در مواردی، اتخاذ تصمیم شد.