خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۶۳

 یکشنبه 11 آذر 1363

    در جلسه علنی [مجلس شورای اسلامی] قبل از دستور، در مقابل اظهارات آیت‏الله منتظری تشکر کردم و با تشکر، راه سوء استفاده نفاق افکنان را - که شروع کرده بودند به گفتن اینکه، ایشان از مجلس انتقاد کرده است - بستم و متقابلاً از ایشان خواستم که به مسائل بنیادی فکری بپردازند.لایحه مالیات خودرو، در دستور بود. بعد از تنفس جلسه را به آقای ربانی [املشی] سپردم.

    در جلسه‏ای در دفتر رئیس جمهور با حضور آقای محسن رضائی شرکت کردم. بیشتر وقت را، بحث درباره مشکل مخالفان فرماندهی سپاه گرفت. [آقای محسن رضایی] درباره عملیات آینده توضیحاتی داد. مشکل احتمالی، توافق با فرماندهان ارتش، در مورد طرح عملیات است.

    آقای [شیخ حسن] صانعی، تلفنی از امام دستور ابلاغ کرد که سعی کنیم در مورد ستاد انقلاب فرهنگی با آقای خامنه‏ای به وحدت نظر برسیم و نتیجه را به امام پیشنهاد نمائیم؛ مذاکره کردیم. اضافه شدن افرادی را برتعداد مورد نظر گذشته، توافق کردیم. قرار شد بعداً روی [انتخاب] افراد، تصمیم بگیریم. ظهر، در دفترم ملاقاتی با امام جمعه الموت داشتم که کمکی از مردم [الموت] برای جبهه آورده بود. سلمانی، برای اصلاح آمد.

    عصر، آقای دکتر ولایتی آمد. گزارشی از مذاکراتش با مقامات هندی داد. معتقد است، هندیها به تحسین روابط با ما اهمیت می‏دهند و تأکید بر جذب زردشتیان هند داشت که نیروی قابل توجهی در هند هستند و تمایل طبیعی به ایران دارند. درباره نحوه مذاکرات با مجارستانیها که دو سه روز دیگر به آنجا سفر می‏کند، مشورت کرد. در شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] شرکت کردم. بیشتر بحثها راجع به [تأمین] بودجه [حزب] بود. مخالفان دولت، از [میزان] بودجه [حزب] انتقاد می‏کردند. شب، به خانه آمدم. برف می‏بارد.