خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۶۳

 پنجشنبه 19 مهر 1363

    تا ساعت هشت صبح در دفتر کار کردم. جلسه علنی مجلس برگزار شد؛ طولانی و کم محتوی بود. ظهر، دکتر [حسن]روحانی، گزارش سفر هیأت بین‏المجالس را داد؛ حاکی از غربت ما در آنجا است. از کاردارمان در عربستان، به خاطر عدم حُسن اداره سفر هیأت به آنجا، گله داشتند.

    نماینده بهبهان آمد. از امام جمعه [بهبهان] و محافظه‏کاران گله داشت. [حجت‏الاسلام عبادی] امام جمعه زاهدان آمد، از ضعف قوه قضائیه در برخورد با جریان‏های شرور شکایت داشت. از اصفهان، پدر چهار شهید آمد؛ روحیه خوبی داشت و گزارشی از وضع کردستان داد. عصر، اخوی محمود [از وزارت امور خارجه] آمد. گزارشی از وضع سوریه و لبنان داد و درباره مسائل آنجا مشورت کرد و از اختلاف سوریها با حکومت اردن گفت که از ما کمک خواسته‏اند. آقای [ابوالقاسم]سرحدی‏زاده وزیر کار آمد و پیشنهادات و نظراتی در مورد تشویق مسافرت کارگران ایرانی به کشورهای جنوب خلیج فارس و جذب ارزهای خارجی و... ارائه داد.

    آقای [ایرج] فاضل وزیر علوم آمد. از ستاد انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی و دانشجویان و اساتید حزب‏اللهی گله‏داشت؛ اختلاف نظر شدیدی دارند. صحبت از کناره‏گیری هم داشت. من راه حل را در جایگزینی شورای عالی آموزش به جای ستاد انقلاب فرهنگی می‏دانم؛ او هم پذیرفت. درباره سربازی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هم، به ایشان تأکید کردم که برای معافیت آنها کمک کند.

    تا ساعت هشت شب، در مجلس کار کردم. به خانه آمدم. آقا شیخ محمد هاشمیان [امام جمعه رفسنجان] مهمانمان بود. از اروپا برگشته است. از بی‏تفاوتی پیشنماز مسجد هامبورگ آلمان راجع به انقلاب و از شیطنت‏های بعضی از روحانیون مخالف انقلاب در سوریه گله داشت.