خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۶۲

 یکشنبه 21 فروردین 1362

 

    زودتر از روزهای دیگر به مجلس رفتم. خیابانها خلوت‏تر بود. قبل از شروع کار مجلس، کارهای اداری را انجام دادم. در جلسه علنی، چند لایحه تصویب شد.

    جلسه را به آقای [محمد]یزدی سپردم و در جلسه‏ای در دفتر رئیس جمهور با حضور وزیر [امور]خارجه و نخست وزیر شرکت کردم؛ درباره مذاکره با عربستان سعودی و پیشنهاد عدم حمایت از صدام و عدم اخلال در اوپک و عدم تلاش برای نجات اسرائیل و عدم اخلال در منطقه، در مقابل دوستی و همکاری ما با آنها بحث شد و هم مسافرت آقای ولایتی به سوریه و مذاکره با حافظ اسد و مذاکره مستقیم وزارت [امور]خارجه با شورویها برای پیشنهاد چند مسأله مهم سدهای روی ارس و اترک و احیای طرح ریخته‏گری سیصدهزار تنی و فروش گاز و خرید اسلحه و چیزهایی از این قبیل به منظور امیدوار کردن شوروی به امکان داشتن رابطه بیشتر و جلوگیری از توطئه روسها به خاطر یاس از انقلاب ما بعد از سرکوبی حزب توده بحث شد و هم درباره جنگ و کودتای حزب توده و حذف شعار "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر شوروی" که همگی موافق بودند.

    ظهر در دفترم با آقای [علی]کاظمی نماینده سلسله دلفان [از استان کردستان] ملاقات کردم. مطالبی درباره حوزه انتخابیه‏اش و کمک به آقای حکمت - پدر زنش - در سوریه که تحت فشار حزب‏اللهی‏ها است، صحبت کرد.

    عصر جلسه بررسی مواضع حزب داشتیم [جمهوری اسلامی] که اصلاحات در بحثهای عدل و اخلاق و تاریخ و انسان انجام شد. سپس جلسه شورای مرکزی داشتیم که بیشتر به تصویب اساس‏نامه گذشت و مسائل متفرقه. به خانه آمدم. خانم لی [Lee] مهمان بود؛ دکتر طب سوزنی از کره جنوبی است که از دوران بستری بودنم در بیمارستان شهداء با خانواده ما آشنا شده و آمد و رفت دارد؛ احتمال خبرچینی هم می‏رود ولی ضعیف است. به نظر آدم سالم و نجیبی می‏آید. برادرش هم در ایران کار پیمانکاری دارد.